2016 - 01 (1) LAOS - ONZE AANLOOP NAAR LAOS

25 januari 2016 - Chiang Rai, Thailand

Het reisdoel voor dit jaar is inderdaad Laos, het land in dit gedeelte van de Aziatische archipel die wij nog niet bezocht hebben. De meeste toeristen vliegen daar rechtstreeks naar toe. Wij niet, vandaar deze aanloop. Het begint zo’n beetje onze standaard vlucht te worden Amsterdam – Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur is, vinden wij, een ideale tussenstop vanwaar je alle kanten op kan. Wat ook een pluspunt is dat wij inmiddels de stad redelijk in onze persoonlijke navigatie hebben opgeslagen. Even downloaden en wij zijn weer thuis. Wij blijven hier drie nachten en kunnen onze jetlag redelijk onder controle krijgen. Ons hotel Sandpiper ligt heel centraal, lopend vlakbij de wijken Bukit Bintang, Little India en Chinatown. De eerste dag doen wij bijna niets, wij hebben maar één doel een pet kopen voor mij….. De temperatuur is dik boven de dertig graden en vooral rond het middaguur is het een oven waar alles snel in gaar kookt. In Center Market konden wij snel slagen. Een pet zonder klep en een winkel bijna zonder verkoopster!! Nadat ik netjes heb betaald heb ik een groot stuk van de rand weggeknipt, tot verbijstering van de verkoopster. De dag afgesloten met een duik in het zwembad van hotel "The Federal", een van onze eerdere hotels. Uiteraard een diner in de eet straat Jalan Alor. Hier is alles wat je besteld een voltreffer.

Na een beetje onrustige nacht begint onze laatste volledige dag in Kuala Lumpur. Veel van de bezienswaardigheden hebben wij inmiddels bekeken. Judith ontdekt nog iets nieuws de Batu Caves, zo’n 11 km buiten Kuala Lumpur. Wij hebben een trage start vandaag. Batu Caves is een van de belangrijkste Hindoestaanse bestemmingen hier in KL. Als advies krijgen wij of een toer te boeken of met de taxi. Wij waren wat eigenwijs en hebben de lokale bus genomen (nr. 173). Het ging ons niet om de kostenbesparing, nu 1 euro pp retour voor een rit van bijna een uur. Maar iedereen waarschuwde dat het veel te lang zou duren. Wij kozen juist voor dat aspect, wij hebben tijd genoeg en wij zien wat vanuit een bus.
Toen de buschauffeur ons een seintje gaf stapten wij uit en zagen de grote vergulden Hindoe god al hoog boven alles uit. Maar ook waren de 262 treden van de trap naar boven goed zichtbaar. Judith had even tijd nodig om aan het idee te wennen en vulde die tijd met een, volgens haar, heerlijke vegetarische curry op een bananenblad.
Daarna moest zij er aan geloven, in de volle zon en op het heetst van de dag, klauterde wij naar boven. Verbazingwekkend het was zelfs druk en dus waren wij niet de enige gekken. De Engelse hebben daar een uitdrukking voor: “Only mad dogs and an English man, goes out in the midday sun.” (Echt iets voor Van Gaal deze uitdrukking…)
Er worden overal voorbereidingen getroffen voor het festival, wat over twee dagen plaats gaat vinden. Er komen duizenden hindoes op af, eenmaal per jaar en het belangrijkste voor velen is het gratis eten. Boven gekomen en nadat wij de nodige apen onderweg van ons afgeschud hebben genieten wij van het fenomenaal uitzicht over KL. Er zijn ruim 20 grotten maar 2 zijn er toegankelijk voor het publiek. Het is indrukwekkend hoe men al deze altaren en offer plaatsen ooit gebouwd hebben op deze onmogelijke plekken, maar deze zijn ook altijd goed onderhouden. De kleuren alleen al zijn de moeite waard. De tweede grot kan je alléén maar in met een georganiseerde toer, met een gids. Onze grot was heel interessant, ondanks dat het vol zit met vleermuizen……. Maar met een bioloog als gids, in een letterlijk pik donkere grot met de toepasselijke naam Dark Cave, was het goed te doen. Wel vleermuizen gezien aan het plafond maar deze vlogen niet. De grond was bezaaid met hun mest en die was weer een rijke voedingsbodem voor ontelbare insecten. Als ik van te voren had geweten over de vleermuizen dan was ik niet gegaan. De gids vertelt ronduit en is heel bedreven. Een geslaagde excursie en wij sluiten de dag verder af zoals gisteren in The Federal.

Onze vaste taxi chauffeur, die wij inmiddels al jaren kennen, kwam weer exact op tijd, conform afspraak. Weten inmiddels alles van zijn hele gezin. De bruiloft van zijn dochter heeft inmiddels plaats gevonden en dat was een hoogte punt in zijn leven. Bij aankomst op de luchthaven is er even een lichte vorm van spanning waar te nemen bij ons beiden. De borden met vertrektijden geeft onze vlucht niet aan. Al snel blijkt dat er een volledige pagina ontbreekt met al de vluchten tussen twaalf uur en half twee. Air Asia met een premium flex boeking is een goede vluchtpartner. Met weer één uur minder tijdsverschil landen wij in Chiang Mai (Thailand).
Onze taxi chauffeur heeft ons hotel in het centrum snel gevonden. Het is heel knus gelegen in een van de drukste en gezelligste straten van het oude centrum. Wij sluiten de dag af met een voldaan gevoel nadat wij Indiaas gegeten hebben.

Chang Mai, maar dat geldt ook voor onze volgende plaats Chiang Rai, hebben wij 33 jaar geleden bezocht en beiden zijn totaal niet meer te vergelijken met de vorige keer. Het waren toen kleine plaatsjes en nu zijn deze beide flink uitgebreid en voorzien van vele (toeristen) winkels, huizen etc. en vele activiteiten.
Judith heeft haar kookkunst weer verder uitgebreid met een cursus Thai’s koken.  Wij zagen veel diverse groepen kookliefhebbers door onze straat banjeren met Chinese punt mutsen op, een afgrijselijk gezicht. Het weerhield Judith bijna ervan om deel te nemen. Gelukkig voor haar vonden wij een class die geen puntmutsen uitdeelde. Judith vond het heel interessant en jullie zullen het vast vrij snel zelf gaan proeven als wij terug zijn.
Wij hebben het verder wat rustig aan gedaan en genoten van een terrasje hier met koffie of elders met een biertje.
In Chiang Rai zijn wij naar een Internationaal bekende White Tempel geweest. Dit project is hopelijk af in 2017 en stelt een uitbeelding voor van een reis naar de hemel. Het is een futuristisch gebouw van wit kalksteen met in gelegde spiegels, die schitteren in de zonlicht. Het hoogtepunt is het toiletgebouw, muren voorzien van goud met ingelegde spiegels. Volgens zeggen de mooiste in Thailand. Judith noemt het een super Loo. Verder een tuin ontdekt vlakbij ons hotel met prachtige bloeiende bloemen. Deze tuin is aangelegd op een oorspronkelijk vervallen terrein van de gevangenis. Een prachtig voorbeeld van een stukje stads vernieuwing. Ook is vanuit ons hotel de kloktoren te zien midden op een kruispunt. Deze is normaal al zeer de moeite waard om te bekijken maar s’ avonds  is deze driemaal op het hele uur verlicht met allerlei kleuren en geluiden. Wij hebben geïnformeerd naar ons transport en morgen gaat het echt gebeuren wij zullen de grens van Thailand en Laos gaan passeren. Helaas kunnen wij onze koffie tent niet meenemen. Meestal ben ik de aanjager maar in dit geval is Judith helemaal weg van de verschillende taartpunten en zij is haast niet meer te houden.

1. Marianne:
    25 januari 2016
    Nou, dat was weer een fijn verhaal. Op deze manier reizen wij met jullie mee, zonder vieze dingen of enge beesten. Veel plezier!
  2. Jan van Driel:
    25 januari 2016
    Hoi Globetrotters, ik deel jullie mening t.a.v. KL, maar niet t.a.v.Jalon Alor. Je kunt er goed eten, maar niet alles is een voltreffer.
    De eenvoudigste en snelste manier naar de Batu Caves is met de trein vanaf KL Sentral en om in stijl te blijven moet je eigenlijk afsluiten met Indiaas eten.
    Een bezienswaardigheid die ik onlangs nog heb gedaan is het Aquarium, onderweg ernaar toe koffie bij Wolo mét gebak?
  3. Netty:
    Hoi Cor en Judith,
    Fijn om zo thuis weer met jullie mee te reizen!
    Een leuke afleiding in deze ook voor ons hectische tijd.
    Bedankt voor jullie spontane hulp bij de voorlopige huisvesting van onze dochter.
    Heel veel plezier samen!
    Liefs,
    Netty
  4. Saskia de Wildt:
    26 januari 2016
    Hahaha, BIJNA altijd blijft er stuk katoen achter en gaat t heel netjes????? foeii
  5. Marga:
    26 januari 2016
    Hahaha sas, waar het hoofd vol van is.
  6. Max:
    26 januari 2016
    Nou weer een heel verhaal dat stukje katoen maakt indruk ha ha zie je volgende bericht tegemoet
  7. Tiny:
    28 januari 2016
    Hè Cor - Judith het is weer een interessante reis die jullie hebben uitgezocht veel plezier en geniet ze liefs Tiny