2017 – 04 (5) ECUADOR - ADIEU MYSTIC MOUNTAINS!

14 april 2017 - Guayaquil, Ecuador

Overn.plek nr.27: Guayaquil ( 10 meter.) – Hotel Malecon Inn.

Het is Goede Vrijdag en het zit ons niet mee. Wij komen er achter dat het openbaar vervoer niet rijdt vandaag. Dat wordt dus lastig aangezien wij vanmiddag om 17.00 uur vliegen naar Guayaquil. Oorspronkelijk zouden wij een half uur eerder rechtstreeks vliegen maar die vlucht is al twee weken geleden geannuleerd. Dus nu via Quito dat betekend van 1.570 naar 2.820 en dan naar 10 meter hoogte. Dat is best heftig en dan komt er ook nog de vochtigheid bij in Guayaquil.
Wij vinden een taxi die nog wel rijdt en die brengt ons rechtstreeks naar de luchthaven. Kost wel wat maar Allah....of eigenlijk Jezus, wat maakt het uit. Ben tenslotte toch van Katholieke huize en wij hebben toch geen keus. Onderweg komen wij drie kruisweg processies tegen op kleine smalle bergweggetjes, er zijn geen kerken daar,  vandaar deze kruisweg op de doorgaande weg. Wij zijn vertrokken om 14.00 uur en 15.00 uur is het moment. Ruim op tijd arriveren wij toch op de luchthaven. De vlucht naar Quito gaat gesmeerd, zij het dat wij maar een besneeuwde vulkaan top hebben kunnen waarnemen, de Cotopaxi. Vervolgens hebben wij daar een vertraging van drie uur voor onze aansluitende vlucht. Om kwart over tien i.p.v. vijf uur komen wij aan in ons hotel. Dat is wel erg veel pech op één dag. Is het een teken dat ik wat meer aan het geloof moet doen of moet ik toch maar wat meer San Pedro cactus tot mij nemen?

Wij hebben goed geslapen in onze mini suite, een grote kamer met veel ruimte, goed bed, airco, koelkast, balkon en jacuzzi. Wat wil je nog meer. Goed uitgeslapen gaan wij op pad. De Malecon is een opgeknapte havenboulevard en ziet er goed uit. Dit is ook een van de betere wijken van Guayaquil. Het is redelijk druk voor de zaterdag, nog veel open. Er staat een kloktoren van 1930 waar je in naar boven mag klimmen. Geoefend dat ik ben sinds de klokkentorens van Quito ga ik het klokken uurwerk van binnen bekijken. Helaas zijn de treden weer geheel open en moet je op de treden letten als je naar beneden gaat. Je begrijpt het al, dan zie je geen te lage betonnen balken….. En altijd hetzelfde plekje!!
Wij laten ons overhalen om een boottocht te maken over de Guayas rivier die langs de Malecon stroomt. Eerst varen wij langs de boulevard met zicht op de mooi herstelde kade en verderop langs mooie hoogbouw met onder andere een getordeerde toren van zo’n 60 á 70 meter hoog. De eerste stop maken wij op het eiland Samborondón. Hier zijn verschillende oude gebouwen van het begin van de twintigste eeuw opnieuw opgebouwd. Deze huizen werden van de oorspronkelijke locaties in de jaren 1980 verwijderd en verplaatst naar het Historical Park voor het behoud. Er is onder andere het eerste bankgebouw van Guayaquil. Deze bank is rijk geworden van de cacao teelt die hier weelderig tierde. Verder wat particuliere huizen met alles erop en eraan. Ook is een groot gedeelte gebruikt als een dierentuin. In dit gebied is er een gevarieerde hoeveelheid dieren uit Guayaquil en het kustgebied van Ecuador. De meeste van deze exemplaren zijn dieren die gered zijn. Zo zijn er 14 zoogdieren, 11 vogels en vijf reptielen aanwezig. Ook is er een project om de mangrove ( wetlands) te helpen herstellen en te behouden.
De volgende stop was Isla Santay een ander eiland waar je alleen kan wandelen of fietsen. Er wonen hier sinds 2000 ruim 250 mensen en men is zelf suffisant. Zij hebben o.a. hun eigen waterzuivering en ruime behuizing. Er is een board walk gecreëerd van gerecycled plastic en hout. Het is een beschermd gebied en onderdeel van een Nat. Res. Een beetje vermoeid door de hoge vochtigheidsgraad en het hoogteverschil, gaan wij terug naar ons hotel. Het is inmiddels ook al vijf uur geweest.  Als wij daarna een verlate siësta houden, worden wij gestoord door loeiende sirenes. Deze houden op vlak voor ons hotel. Schuin tegenover ons hotel komt de zwarte rook in grote getale op de eerste verdieping naar buiten gedwarreld. Binnen een mum van tijd staan er vijf brandweer auto’s voor de deur, waarvan twee ladderwagens. De rook houdt vrij snel op nadat de nodige flinke stralen water over het balkon de straat in vliegt. Enkele minuten later zien wij nog een wagen met zwaailicht aanrijden. Ik kan het niet zo goed zien maar denk Jeroen te herkennen met verschillende aquariums achterin!!
Geheel gerust gesteld trekken wij ons weer terug van ons balkon en gaan verder met onze siësta.      s’ Avonds is er vuurwerk na de avondwake vanwege Paas zaterdag.

Onze laatste dag in Guayaquil en ook in Ecuador. Het is Pasen en wij gaan dus een bezoek brengen aan de kathedraal. Er zijn de hele ochtend doorlopende missen en als wij er zijn is het de derde en weer stampvol. Voor de kathedraal is een Plaza en die is zeer interessant. Er zijn vele land leguanen die goed gedijen hier. Eten genoeg en een juiste temperatuur. Ook schilpadden te over. Wij gaan met een hop on hop off bus de stad bekijken. Ondanks dat de stad niet veel voorstelt vermaken wij ons wel de anderhalf uur dat wij rondrijden. De gehele Malecon gezien en de nodige mooie pleinen en wijken. Tegen de berghelling zien wij de oudste bebouwing van Guayaquil. De huizen zijn mooi gekleurd in allerlei verschillende felle kleurtinten. De slopenwijken zien wij niet, die schijnen ten zuiden van de stad te liggen. Armoede is hier ook nog zeker aanwezig. Ondanks dat het eerste Paasdag is zijn er genoeg mensen op de been. Het plaatselijke voetbalteam Barcelona  speelt om 17.00 en vele zijn ook nu gekleed in het geel. Wij zijn al vroeg terug in ons hotel. Het is benauwd buiten en de zon schijnt hoog aan de hemel. Wij gaan de laatste dingen regelen om morgen te kunnen vliegen. Judith wil Guayaquil niet verlaten voordat zij Krab heeft gegeten, dus dat wordt onze missie voor vanavond.

Dit is de laatste beschrijving voor onze reis in Zuid Amerika ( Colombia & Ecuador ). Maar weer sparen en energie op doen voor onze volgende missie…….. Hoop dat jullie hebben genoten en voor mijzelf is het een goed naslagwerk geworden.

Nog even een paar uur slapen en dan op naar de luchthaven.

NOG EEN PRETTIGE TWEEDE PAASDAG.

1. Amber:
    17 april 2017
    Heb van jullie verhalen genoten! Weet in elk geval dat ik ooit in jullie voetsporen zal treden in deze landen. Ben geïnspireerd En wat die aquariumwater,blussende brandweerman betreft....mijn aanstaande 'man' is ook van alle markten thuis he haha
    Tot morgen en goede vlucht X
  2. Ruud:
    Beste Judith & Cor,
    Wij hebben genoten van jullie enthousiaste verslagen. Wij waren hier in 1990 en lazen zoveel herkenbare dingen. Wij hebben ons dagboek er weer eens bijgenomen en de films teruggekeken. Wat een geweldig land!
    Groetjes en goede thuisreis
    Ruud en Jennie
  3. Marianne:
    17 april 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Hopelijk gaat de terugreis voorspoedig. Kom Veilig thuis en tot gauw ziens.
    Liefs marianne
  4. Corry Kraan:
    Wat een pech zeg.
    Maar is toch weer, zoals altijd goed gekomen.
    Mooi verhaal x
  5. Gerard:
    17 april 2017
    ik denk dat jullie weer veilig thuis zijn als jullie dit lezen.
    Ik ga woensdag voor vijf dagen naar Parijs, Cor bij terugkomst meld ik mij voor belastende zaken.
    Oost West thuis best maar het is wel koud hoor.
  6. Sven:
    17 april 2017
    Ben blij dat jullie weer goed genoten hebben van deze mooie landen. Wij zijn nu voor tweede Paasdag in Hoorn, net lekker in de jacuzzi gezeten. Morgen zijn jullie weer lekker thuis. Goede vlucht!!!! En tot snel xxx
  7. Ria Herts:
    17 april 2017
    Ik heb genoten van jullie verhalen. Wat een prachtige reis weer en de tijd vliegt.
    Goede reis terug en welkom thuis!
  8. Netty van Rossem:
    17 april 2017
    Wat hebben jullie een mooie reis gehad. Maar overal komt een eind aan. Ben blij dat ik jullie binnenkort weer zie. Goede reis terug!
  9. Marga:
    18 april 2017
    Het was weer leuk en interressant om alles te lezen. Fijne thuiskomst.
  10. Tiny:
    19 april 2017
    Ik denk dat jullie weer thuis zijn heb enorm genoten van jullie reis.
    En zal vandaag wel even bellen.Welkom thuis vannacht heeft het gevroren dus dat zal wel tegenvallen we hebben hele mooie weken gehad, maar dit is weer echt nederland zodat jullie weer moeten wennen. Kus Tiny
  11. Jan en Marion:
    21 april 2017
    Genoten van jullie reisverhalen jullie waren net een dag voor ons op Schiphol. We zijn net terug uit Sri Lanka en hopen jullie binnenkort te spreken
    Groeten Jan en Marion
  12. Ineke / willie:
    27 april 2017
    hallo cor - Judith,
    mijn reactie is wat laat, het is inmiddels Koningsdag !! Ook leuk, toch....
    dank voor je mooie verslagen, zodat we een beetje konden meereizen en meegenieten.
    groetjes ineke - willie
  13. John Duckers:
    14 mei 2017
    Hi Judith and Cor, Sounds like you are on your travels again.
    I am afraid I have very sad news - Kathy has passed away at the age of 66.
    She was in critical care in hospital for four weeks after what started out as a septic tooth. She came out and for a week appeared to be improving day by day. But then had a cardiac arrest while walking around the local park.
    She is being buried in her home town of Harrogate on Tuesday followed by a Thanksgiving/Memorial Service on Friday in Birmingham.
    I still have fond memories of the two of us staying in your attic many moons ago.
    And Cor getting his head sunburned at our wedding.
    Naturally the children and I remain pretty devastated albeit I am not bursting into tears quite so often as I was.
    It is hard.
    Hope you two are in good heart.

Best wishes,

John