2017 - 02 (1) COLOMBIA - AANKOMST COLOMBIA ( WENNEN, WENNEN, WENNEN.)

13 februari 2017 - Bogotá, Colombia

Het wordt weer eens tijd voor een nieuw reisverslag.
Dit maal vanuit een nieuw werelddeel  ZUID AMERIKA. Het wordt een hernieuwde kennismaking voor mij omdat ik in dit werelddeel in 1980 een half jaar heb rond gezworven. Wij zijn vertrokken voor negen weken Colombia en Ecuador, de twee landen waar ik niet of bijna niet geweest ben toen.

Het wordt in eerste instantie vooral wennen aan de tijd, de hoogte, de taal, de mensen, de veiligheid, het geld, het vervoer, de stad Bogota, het  eten, het klimaat en het dagelijks leven. Dit zijn bijna allemaal factoren die afwijken van de onze.

Onderstaand wat indrukken van ons zoals wij dat ervaren hebben tijdens de eerste 30 uur.

Colombia: Jarenlang was dit land niet echt toegankelijk voor toeristen. Het risico op een aanslag, ontvoeringen of drugsgeweld was aanzienlijk. Maar de laatste tien jaar gaat het de goede kant op in dit Zuid-Amerikaanse land. Sterker nog, Colombia is hard op weg om de populairste bestemming van dit continent te worden. En waar begin je het best je reis door dit prachtige land? Juist, in de hoofdstad Bogota.

De stad Bogota: De stad is een wereldstad en ligt op een hoogte van 2640 meter boven zeeniveau. Met een bevolking van ruim 8 miljoen inwoners en een oppervlakte van bijna 1.600 m2 km. Onze eerste indruk beperkt zich tot het oude historische centrum “Candelaria”. De stad ligt op een plateau en heeft daardoor bijna geen hoogte verschil, waardoor de straten makkelijk begaanbaar zijn. Slenteren door het oude historische centrum is daardoor een genot. Het ene na het andere Plaza volgen elkaar op. Het is heel groen en van het toeristenbureau  horen wij dat er ruim 4.500 parken zijn binnen de stad,  zodat het een groene stad genoemd kan worden. Overal vindt je graffiti door de stad met een hoog kwaliteit gehalte.  Helaas zijn er ook een bovengemiddeld aantal daklozen zwervers aanwezig waar in de toekomst zeker wat aan gedaan zal moeten worden. De huizen zijn mooi hier, oud en nieuw sluiten goed op elkaar aan. Er is duidelijk veel onderhoud gepleegd de laatste jaren.

De tijd : Ons tijdsverschil van 6 uur wordt geheel opgeslokt door onze vlucht naar Bogota (Colombia) via Madrid . Het wordt ook onze eerste ervaring met Air Europa, de tweede maar vermoedelijke inmiddels de  eerste luchtvaart maatschappij van Spanje. Wij moeten even wennen aan hun gewoonten. Bij het online inchecken kunnen de vooraf ingedeelde stoelnummers niet meer worden gewijzigd. Op Schiphol kan dat wel. Tot aan Madrid geen gratis eten en of drinken. Op de luchthaven van Madrid een overstap waar je wel een goede conditie voor moet hebben. Met een aansluitende vlucht binnen 50 minuten en een looproute van ruim 20 minuten, dwars door allerlei verleidelijke winkelketens. Daarna kom je als je mazzel hebt, op tijd aan bij je vertrekbalie. Dit alles wordt ruimschoots goed gemaakt tijdens onze volgende vlucht van 11 uur door naar Bogota. Het eten en drinken is nu wel gratis, inclusief wijn en bier. Wij krijgen driemaal een maaltijd of snack, ruim voldoende en uitstekend van smaak. Verder hebben wij ruime comfortabele stoelen, doordat het lang niet uitverkocht is, kunnen wij lekker languit over drie stoelen relaxen.  Air Europa, onderdeel van de groep van de KLM, is wat ons betreft een winner, mede door het prijsverschil met de concurrentie.

De hoogte:  Direct bij aankomst worden wij hiermee geconfronteerd. Bij het lopen door de gangen, van de overigens vrij moderne nieuwe luchthaven,  merk je meteen dat er verschil is. Bogota ligt op een hoogte van ruim 2.600 meter. Voor Judith is het al helemaal spannend om dit te ervaren, gelukkig gaat het goed. Uiteraard gaat dit niet vanzelf, even wat langzamer lopen, niet te snel bukken. Door de extra pillen die haar bloeddruk nog meer verlagen wordt zij snel duizelig. Dus rustig aan. Haar professor heeft deze speciaal meegegeven voor de hoogte tijdens onze reis. Hij wil graag de verhalen van ons horen bij terugkomst!!

De taal: Wij spreken geen Spaans. Buiten wat telwoorden en het bestellen van twee bier, die ik al een tijdje niet drink, komen wij niet. Gelukkig beschik ik over een ruime woordkeuze van diverse andere talen en kunnen wij ons denk ik aardig verstaanbaar maken. Na de douanier, die wel gebrekkig Engels spreekt, worden wij gelijk geconfronteerd met ons taalgebrek. Bij aankomst wilde ik er een van de trolleys meenemen. De “officiële” beambte in een onduidelijk mooi tenue houdt de trolley echter vast. Hij trekt aan de ene kant en ik aan de andere kant, hij heeft gewonnen. Hij houdt vol dat wij een eenmalige deposit moeten betalen, die volgens waarschijnlijk direct in zijn zak zal verdwijnen. Hier komen wij al snel achter omdat hij een stapel bankbiljetten van allerlei nationaliteiten laat zien. Beide schieten wij in een lach en wij lopen door. Het gevolg is dat ik mijn nog ingepakte rugzak in een hoes met de hand moet tillen…..

De mensen en de veiligheid:  Zoals het voorval hierboven al aangeeft, zijn zij vriendelijk en staan open voor elkaar en de buitenlanders. Zij willen graag helpen en zijn redelijk relaxed. Het is onvoorstelbaar dat je hier 10 jaar geleden niet veilig over straat kon lopen. Nu gaat alles heel gemoedelijk en lijkt iedereen op zijn gemak. Wel zien wij veel politie, duidelijk is men nog waakzaam.

Het geld:  De Colombiaanse Peso’s heeft veel nullen. Een biljet van 10.000 is ongeveer € 3,50 waard. Het is mooi geld. De biljetten zijn voorzien van belangrijke personen uit de geschiedenis van Bogota.

Het vervoer:  Er is destijds gekozen bij de wederopstanding van de stad voor de aanleg van een metro verbinding bovengronds de ” Transmilenio”. Dit zijn busbanen die alléén gebruikt worden door de vele bussen. Het systeem is geopend in 2000 en inmiddels uitgegroeid tot 12 lijnen die een afstand overbruggen van ruim 112 km en dat allemaal alléén binnen de stad Bogota. Het is het grootst geslaagde snelbus systeem in de wereld. Er zijn ook heel veel fietspaden gecreëerd om de bereikbaarheid groter te maken. Gele taxi´s en lokale bussen zijn ruimschoots aanwezig op deze speciale busbanen. De rest van de weg, hier in het centrum, wordt gevuld met auto’s en is stampvol. Buiten het centrum zijn er zelfs zesbaans wegen, waar iedereen kris kras elkaar aan alle kanten passeert.

Het eten: Wij hebben onze eerste lunch gegeten in een klein lokaal restaurant vlak achter het centrale plein “Plaza de Bolivar”. Je kan dus zeggen het centrum van de stad. Het restaurant is tjok vol  en wij hebben ons genesteld aan een klein tafeltje in de hoek. Het eten bestellen is wat lastiger maar pollo oriëntale en ensalada komen ons bekend voor, dus doe maar. Nou wij hebben heerlijk gegeten een bord vol rijst, heerlijk gekruide kip voorzien van een smakelijke saus, gebakken banaan, harde grote stukken chips en aangevuld met een gelatine pudding beide een fles cola voor nog geen  € 7,00. Deze uitvoerige beschrijving is een uitzondering en eenmalig.  s’ Avonds hebben wij niet meer gegeten.
Er is wel een groot verschil in prijs waar je eet, gisteren hebben wij bv gegeten voor € 42,00

Het klimaat: Wij hebben ervaren dat wij op grote hoogte zijn. Als wij terug zijn in ons hotel zijn wij beide verbrand, in ons gezicht en nek. De afscheiding van ons T-shirt is goed zichtbaar. Wij hebben geluk Bogota is normaal gesproken bewolkt en er valt veel regen. Wij hebben “last” van een stralende zon. Ik zal maar zeggen wij hebben het blijkbaar verdiend!! De gids die ons rond leidt rond Plaza de Bolivar vertelt dat Bogota per dag vele klimaten in zich herbergt. Wij zijn nieuwsgierig naar hoe het ons zal vergaan qua klimaat tijdens onze rondreis door deze twee landen.

Dit zijn onze eerste ervaringen, details van de reis volgen snel…..

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Max:
    17 februari 2017
    Zo.het eerste verhaal heb ik gelezen tja dat zal best wennen zijn die hoogte gewoon rustig aan doen mogelijk kan je dit tegen de ober zeggen en snapt ie je ...

de vino blanco seco.

Succes en veel plezier saampjes
  2. Ruud:
    17 februari 2017
    Tja, Columbia is wel wat anders dan onze 2 weken Gambia waar we vandaag van zijn teruggekeerd.
    Als je een ticket kan bemachtigen en het geld er voor over hebt. Boek dan een weekje Galapagos voor een ultieme "Darwin" ervaring. Vliegen vanaf Quayaquil. En op de Galapagos weekje boot.
    Fijne reis
  3. Herman en Helen.:
    17 februari 2017
    Heel leuk, lekker genieten en hopelijk ontvangen wij nog veel verhalen. Ik verheug mij erop
  4. Marianne:
    17 februari 2017
    Wat een gezellig verhaal weer. Geniet maar van alles wat jullie meemaken. Wij zitten wel hier in het kille weer, hoor!
  5. Marga:
    18 februari 2017
    Het was weer een boeiend verhaal. Heel veel plezier verder.
  6. Jan van Driel:
    18 februari 2017
    Het was weer wennen aan veel, maar was het weer "samen reizen", na Madagascar, niet wennen?
    Rugzak op wielen, een aanrader!
    De prijs van Low budget binnen Europa of Azië is exclusief drank en voeding. Oplossing: Going Dutch: Zakje boterhammen en leeg waterflesje mee door de bagage check nemen. Waterflesje hervullen achter de douane.
    Have fun!
  7. Gerard:
    20 februari 2017
    ja dat is weer heel wat anders, maar jullie zullen er wel van genieten, weer een heel andere cultuur, waar je je in kan dompelen.
    Geniet er maar van want je bent maar een keer jong, pfff.
    Ga maar niet te veel" going Dutch" gewoon genieten, van de natuur kost niks, de rest wel.
    Groetjes
  8. René:
    23 februari 2017
    Cor en Judith leuk om met jullie mee te mogen reizen. Het lijken me hele spannende landen. Heel veel plezier en geniet er vooral van
  9. Ria Herts:
    1 maart 2017
    Dag Cor en Judith,
    Leuk jullie reisverhaal te lezen Ik ga het helemaal volgen hoor!
    Die hoogte is echt wennen hè. Ik weet nog dat wij aankwamen in Quito en onze koffers in het hotel de trap op moesten sjouwen. Je weet niet wat je overkomt.
    Geniet van alles en van elkaar!