2015 - 08 (1) ZUID AFRIKA - DE BETOVERING VAN CAPETOWN.

16 augustus 2015 - Cape Town, Zuid-Afrika

Het is weliswaar donderdag en niet vrijdag de 13de augustus maar het was moeilijk om afscheid te nemen van George onze vriendelijke, behulpzame en zorgzame portier van ons appartementengebouw. Het blijkt al snel een van de signalen van “boven” die ons terecht wijzen dat wij niet goed bezig zijn. In onze auto genoemd naar dezelfde portier George reden wij opgezogen in de ochtend file naar de luchthaven. De auto was snel ingeleverd maar de golfkar die ons naar de terminal zou brengen stopte er halverwege mee….. accuproblemen.
Oorspronkelijk hadden wij vier dagen gepland te blijven. Dit bleek een grote vergissing te zijn. Veel te gauw zaten wij weer in het vliegtuig richting Johannesburg. Gelukkig hebben duistere krachten er voor gezorgd dat wij nog vier dagen extra hier konden blijven. Het vliegtuig stond vastgenageld op de luchthaven en vertrok niet! Onduidelijke “technische”problemen zorgde ervoor dat wij weer werden vrijgelaten uit de “vrijwillige”opsluiting van het toestel. In plaats van met de overige passagiers mee te gaan naar het vervangende toestel van Mango Air, wat wel een prachtige uitdaging op zich was in zijn oranje kleur, konden wij de verleiding niet laten lopen en besloten terug te gaan onder de hoede van de Tafelberg.

Kaapstad de naam zegt het al de stad aan een van de zuidelijkste punten van Afrika is een stad van vele gezichten. Een smeltkroes van allerlei volkeren, Afrikanen van allerlei stammen die als een inktvlek zijn samengestroomd hier vermengd met Aziaten en vooral veel blanken Europeanen. Allemaal bekeken door “Lionhead” die hoog boven de stad uittornt.  Deze van oudsher ontstane nederzetting door de koloniale avonturiers van de VOC, die op weg naar de Westerse Overzeese gebiedsdelen waren om daar de rijke delfstoffen op te halen. Dit was een ideale plek om weer met nieuwe krachten en verse voorraden verder of terug te varen. Al snel groeide deze nederzetting uit als basis van waar de blanke boeren hun expansie drift niet konden inperken om ook het ruige Afrikaanse land in te trekken. De plaatselijke handelaren brachten hun eigen bevolking, om te verkopen als verse mankrachten, zodat de boten weer opnieuw voorzien waren van de nodige bemanningsleden. De Slavenhandel was ontstaan.

De Tafelberg is op zichzelf het boegbeeld die de stad zijn aantrekkingskracht al eeuwenlang geeft. Trots torent deze zich uit over de stad, met een soort vaderlijke kracht die zijn gezin bij elkaar houdt. Vaak is hij niet te zien, verdwenen achter flarden mist en wolken maar toch altijd aanwezig!

Discriminatie, apartheid afgeschaft? Daar is op zaterdagmiddag weinig van te merken als het terras vol zit met blanken klanten die allemaal bedient worden door donkere Afrikanen. Mandela heeft weliswaar gelukkig de deksel op de pruttelende kookpot gelegd. Op vele plaatsen loopt de pan over. Alleen de laatste week al zijn er acht doden gevallen bij gevechten van twee rivaliserende jongerenbendes in Houtbaai. Een blanke buitenwijk niet ver van Kaapstad. Kansarme werkeloze jongeren nu nog in gevecht met hun broeders die wel nog op school aan hun toekomst werken?

In deze vijver vol met mooie vissen hebben Judith en ik het voorrecht gehad om acht dagen rond te spartelen. Vandaag is het alweer de laatste dag helaas, denken wij! De Botanische tuin Kirstenbosch, Signal Hill, Muizenberg, Camps Bay, Stellenbosch, Robben eiland, Kalk Bay, Waterfront, slenteren door de stad en High Tea bij Lord Nelson allemaal verhalen op zich.

Ondertussen verblijven wij in allerlei “luxe”appartementen, voorzien van alle comfort, verlaten door blanke rijke eigenaren omdat het winter is hier nu. Wat winter, ik loop weliswaar als een van de uitzonderingen in mijn korte broek en T shirt door de straten. Ik moet toegeven ook ik heb herhaaldelijk toch ook mijn fleece aan. Het weer is heel wisselvallig, dit heeft allemaal te maken met de structuur van de prachtige rotsformaties. De zon verdwijnt heel vaak achter de donkere wolken die blijven hangen achter deze stuk voor stuk prachtige exemplaren. Als de zon er wel is dan is het heel aangenaam om door deze Metropool te lopen. De stad is nog flink in beweging nog steeds wordt er gewerkt aan de uitbreiding van V.A. Waterfront de metamorfose van de oorspronkelijke haven. Hier  is een aantrekkelijke uitgaansplek gecreëerd om uit te gaan, te shoppen en te gaan eten.

Ook in dit deel van Afrika ontmoeten wij bekenden van wel eer. Als ik “Summer Tide Inn” binnen loop herkend de eigenaar Earl mij direct nog van ruim zeven jaar geleden. In deze B&B heb ik verbleven met een groep van Baobab. Vandaag gaan wij naar Houtbaai om een ex collega te ontmoeten.

Met onze twee auto’s “George en Catherine” rijden wij over de volle en brede straten om alle uithoeken van de stad te bewonderen. Het verkeer rijdt weliswaar links maar je kan makkelijk met het drukke verkeer overal komen. Het uitzicht vanaf de top van Signal Hill, vooral bij zonsondergang, is grandioos. De stad is vanaf hier door alle straatverlichting een grote kleurplaat om te zien. Rio met zijn uitzonderlijke vergezicht over zijn mooie stranden Copacabana en Ipanema worden bijna geëvenaard.

Een ding is zeker wij zijn nog niet uitgekeken in deze stad…………..

1. Gerard:
    Hallo,
    Verhalen om jaloers op zijn, heerlijk in Kaapstad.
    Veel reis plezier, groeten ook van René.
  2. Gerard Ierschot:
    Hoi Cor en Judith,
    Tot de verbeelding sprekend stukje over jullie reiservaring in Cape Town. Leuk om te lezen. Veel plezier en bon voyage.

Groeten
    Gerard.I
  3. Marianne:
    16 augustus 2015
    jullie zijn echt aan het genieten, zo te lezen, heel goed en fijn. Beleef en doe alles wat je wilt. Nog heel veel plezier en kom ooit weer gezond terug!
  4. Netty:
    16 augustus 2015
    Mooi stukje over Cape Town! Veel plezier nog!
  5. Ruud:
    17 augustus 2015
    Jullie beeldend verslag doet ons terugverlangen naar deze geweldige plek. Veel plezier verder
  6. Sven:
    18 augustus 2015
    Klinkt goed luitjes!! Lekker door met genieten!
  7. Wim:
    18 augustus 2015
    Leuk om weer over alle bekende plekken te horen waar jullie weer genieten en waar Annemiek en ik nog maar zo kort geleden samen ook waren. Wij hebben ons ook 10 dagen geweldig vermaakt en daarnaast ook Arjan bezocht die daar engelse les gaf aan kansarme kinderen uit de sloppenwijk. het heeft zijn studietijd verlengd maar daarvoor wel een extra mooie levenservaring opgeleverd.
  8. Tiny:
    23 augustus 2015
    Beetje laat maar dat komt door Sail als ik het zo lees gaan jullie nog wel een keertje terug naar kaapstad geniet maar.
    Groetjes Tiny
  9. Max:
    4 september 2015
    Ik heb je bericht gelezen al is ie van een tijd terug maar kreeg hem net pas binnen
    Weer een heel verhaal manko air lekkere naam voor een maatschappij.hier in Guinee plaats N'zerekore heerlijke temperatuur redelijk veel regen maar daar is het de tijd ook voor nou de groeten Max en Mat ( niet omdraaien HÈ )