2015 - 08 (4) ZUID AFRIKA - KWAZULU NATAL – SAINT LUCIA

29 augustus 2015 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

Telkens als wij over de volgende heuvel rijden verwacht ik dat het oorlogsgeluid van de duizenden Zulu’s van King Shaka vanachter de bergkam ons tegemoet zal galmen. Rijdend door dit fantastische National Parc genieten wij 100 procent, wat een natuur. Kan mij voorstellen dat onze voorouders zich hier met wilskracht en doorzettingsvermogen tegen alle weerstand in wilden vestigen.

Maar eerst Saint Lucia. Nadat wij Swaziland hadden verlaten reden wij over de N2 oostwaarts. Direct na de grensovergang was wel direct duidelijk te merken dat de bevolking in Zuid Afrika er minder best voorstaat dan in Swaziland. Verder veranderde het zicht vanuit de auto snel, de droge dorre vlakten maakten plaats voor meer groen in allerlei tinten. Het was nu een goed geasfalteerde weg en met een flinke snelheid vraten wij de kilometers op. Wij hadden inmiddels wel al de nodige vele potholes moeten omzeilen. Judith en ik hebben beide genoten van de man aan de zijkant van de weg. Terwijl hij zijn kudde koeien bewaakte was hij full in swing aan het dansen in z’n eentje.
Zonder nadenken stopte ik om een dame een lift te geven, zij was netjes gekleed en was zojuist uitgestapt uit een “Groepsbusje”. Zij bleek naar het stadje vlak voor onze eind bestemming 120 kilometer verderop te moeten. Zij is onderwijzeres en heeft een sollicitatiegesprek daar. Op dit moment doet zij precies hetzelfde als Amber en werkt tijdelijk als zwangerschap vervanging. Zij wil graag een vaste aanstelling wat in een land als deze met een werkeloosheid cijfer van soms 80% een logische stap is.

Saint Lucia ligt aan een landtong geheel omgeven door honderden nijlpaarden aan de ene kant en aan de andere kant de Indische oceaan. Het is de uitvalsbasis voor het Nationale Parc “iSimangalise” een World Heritage Site. In de volksmond ook wel Cape Vidal genoemd. In Saint Lucia zullen wij vier nachten blijven, een appartement is snel gevonden, men is hier goed op toerisme ingesteld. Een van de drie dagen hebben wij besteed aan een rondrit door dit park. Ik weet dat ik soms wat superlatieven gebruik, maar hier is het zeker op zijn plaats. Wij zijn van de “Valley of Heaven” in Swaziland terecht gekomen in het “Paradise on Earth”. De hele dag door rijden wij steeds weer door de mooiste stukken natuur. Ik heb veel in Afrika gezien maar zo mooi als dat hier is heb ik nog niet eerder meegemaakt. Waarbij vooral de intensiteit van de afwisseling meetelt.. Het is een langgerekt Parc die voor een groot stuk onbegaanbaar is en zo het wild vrij spel heeft. Wij zien regelmatig allerlei soorten beesten, waarbij heel veel neushoorns. Bovendien genieten wij net zo of nog meer van het steeds afwisselende natuurschoon. Ondanks dat het winter is hier, zijn de bomen en struiken nog volop voorzien zijn hun bladeren. De kleuren groen hebben alle soorten van het kleurenspectrum.  Vanuit het niets rijden wij zo maar langs Zandverstuivingen, waarbij Sossievlei in Namibië een kopie lijkt. Ook de goudgele brede zandstranden langs de oceaan schitteren in onze ogen. Er is helaas de hele dag niets te eten en te drinken hier te krijgen. Dat is tevens het geheim van deze plek, men staat niet toe dat er ook maar één horecatent zich settelt. Vlak voordat de zon ondergaat melden wij ons netjes op tijd af bij de Gate waar wij zijn begonnen.
Judith heeft op één van de andere dagen nog een Hippo en Croc tour gemaakt over de binnenwateren rondom Saint Lucia, zij kwam heel enthousiast terug. Buiten honderden nijlpaarden heeft zijn een tiental immens grote groene krokodillen gezien van dichtbij.
Gisteren hebben wij gewandeld door een park/bos, wat grenst vlak langs het water. Wij waren permanent op onze qui-vive om geen nijlpaard te spotten tussen de struiken. Wat tweemaal resulteerden in een heftige reactie bij de ander als er plotseling aan de hand werd getrokken.

Vanmorgen hebben wij “Divine”weer opgetuigd en zijn vertrokken naar Hluhluwe / Imfolozi Game Reserve. Het was best wel weer even lastig om ons appartement te verlaten. Hier hebben wij een luxe leventje gehad. Twee slaapkamers, een om te slapen en de andere als klerenkast, een ruime zitkamer en een keuken voorzien van alle gemakken. s’ Morgens werden wij bijna de keuken uitgeduwd omdat de schoonmaakster wilden afwassen dat hoorde bij de service. Het zwembad was groot genoeg om lekker op te frissen.
Afin ruim een uur later arriveerden wij bij  de Gate van Hluhluwe. Wij hebben geen overnachting geboekt wat even lastig is omdat iedereen anders dat wel via internet had gedaan. Via de radio werd geprobeerd om te informeren of er nog wat beschikbaar is. Het antwoord liet op zich wachten. Uiteindelijk hebben wij het entree betaald en zijn wij direct doorgereden 26 km verderop in het park naar Hilltop Camp. Er was nog een “Rondeel” voor ons beschikbaar en voor ZAR 795 ( 58 euro) hebben wij een bed en ontbijt voor ons tweeën. Geheel onverwachts blijkt het een vrij uitgebreide accommodatie te zijn met alle mogelijkheden om zelf te koken. Helaas waren wij daar niet op ingesteld.

Vanmiddag vele neushoorns met de nodige jonge gezien, maar ook veel andere jonge beesten van o.a. Olifanten, Zebra’s en Nyala’s. Een kudde olifanten, van zeker veertig stuks, liep met gepaste draf richting???? Ook hier is het  landschap fantastisch, conform mijn aanvangszin van dit stukje.  De zonsondergang veroorzaakte een wolkendek voorzien van bijna al de kleuren van de regenboog. Morgenochtend nog een gamedrive en dan op weg terug naar Swaziland met zijn festival en onze dame van de kersverse B&B ………

1. Gerard:
    31 augustus 2015
    Cor elke keer als ik je verslag lees krijg ik de kriebels dit is nog een deel van Z-Afrika wat ik graag wil zien.
    Geniet er nog van het schiet al weer op met de tijd.
    Groetjes Grasweg
  2. Netty:
    31 augustus 2015
    Prachtig verhaal weer! Wat een indrukken doen jullie op!
    Geniet maar flink in het paradijs!
  3. Tiny:
    1 september 2015
    Ik ben jaloers het klinkt allemaal weer geweldig.
    Groetjes Tiny
  4. Max:
    5 september 2015
    Tja ik begin nu toch ook kriebels te krijgen hier geen beesten en het bezoek aan de laagland gorilla's gaat nu niet Door de auto is defect en ze zitten al een week op onderdeel uit conakry te wachten maar ook de auto waar ze in zijn verstuurd heeft het begeven verder wil niemand er naar toe rijden het is regentijd en de weg zou heel slecht zijn, dan maar de volgende keer nou de groeten uit N'zerekore