2015 - 08 (2) ZUID AFRIKA - ONTSNAPT UIT KAAPSTAD……

18 augustus 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Het is 15.11 uur als de wielen de Runway raken. Zo’n vier uur later dan gepland.
Flysafair de Zuid Afrikaanse prijsvechter heeft ons netjes aan de grond gezet. Al hoewel netjes ik heb zelden zo’n kermis gevoel gehad als tijdens deze vlucht. Bijna permanent hebben wij zitten schommelen in de lucht. De rechter en de linker vleugeltippen zijn geen enkele keer horizontaal door de onstabiele lucht gegleden. Op de Runway moest er ook flink gecorrigeerd worden om onze uit de kluiten gewassen “Vogel” recht te houden.
Maar het is gelukt wij hebben ons verlost uit de wurggreep van de tentakels van het rotsmassief, waarvan de “Tafelberg en Lionshead” de boegbeelden zijn.

Jullie weten uit mijn vorig verslagje dat wij een verlenging hebben gehad van vier dagen in Kaapstad vanwege onduidelijke “technische”problemen. Dit was zeker geen straf en wij hebben er met volle teugen van genoten. Hierdoor hebben wij kennisgemaakt met meerdere personeelsleden. Ik heb het idee dat wij nu driekwart van het personeel kennen van deze kleinschalige luchtvaart maatschappij. Men begint ons te herkennen. Hoe komt dat?

Nadat wij ons appartementencomplex hebben verlaten en over de steeds drukker worden N2 Kaapstad achter ons laten, vroegen wij ons al af zal het ons nu wel lukken. Onze auto inleveren en snel de aankomsthal in. Alles was conform planning. Echter toen wij bij Gate C8 zaten te wachten ging het signaal “Boarding” voor onze vlucht niet branden. Om ons heen maakte verschillende rijen mensen zich op om in te stappen. Het personeel, bekenden voor ons, waren druk in overleg. En ja hoor een van hun kwam ons mededelen dat onze vlucht uitgesteld werd voor onbepaalde tijd. Ons vliegtuig zat vast vanwege weersomstandigheden in East Londen ergens aan de oostkust van Zuid Afrika. Er werden voedsel vouchers uitgedeeld dus men heeft blijkbaar nog hoop dat wij vandaag nog vertrekken. Het viel mee terwijl wij ons in de cafetaria genesteld hadden, zagen wij na verloop van tijd dat onze vlucht weer op de borden vermeld stond voor drie en half uur later. Voor de zekerheid werden wij nog persoonlijk op de hoogte gesteld van deze wijziging!
Kaapstad heeft een soort omarming die je maar zelden tegenkomt. Sydney , Rio de Janeiro en Amsterdam geven hetzelfde gevoel.

In Johannesburg konden wij onze auto bij de Car Rental  nog ophalen. Wij werden getrakteerd op een veel grotere auto dan geboekt en betaald. De Toyota “Etios” is nog zo goed als nieuw de motor kan je bijna niet horen, geruisloos rijden wij weg. Wij hebben haar Divine genoemd. Zij geeft ons hetzelfde gevoel als de vriendelijke en zeer knappe housekeeper van Molo Lolo Guesthouse, een Congolese vluchtelinge.

Onze GPS heeft ons feilloos gebracht naar onze volgende overnachting. Wij zijn nu met open armen opgenomen in de knusse Homestay van Twana Lodge in Pretoria. Waar de eigenaren Chris en Arne de scepter zwaaien. Ook hier heb je snel het gevoel thuis te zijn. De dag afgesloten in een Indiaas Restaurant ter plaatse.

Wij zijn er klaar voor om onze verdere plannen vorm te geven. Het wordt dus een werkdag vandaag.

1. Gerard:
    18 augustus 2015
    Ik krijg een warm gevoel als ik dit verslagje lees, komt denk toch dat ik iets heb met Z-Africa.
    Morgen begint sail hier in Amsterdam zal wel een spectacel worden ook heel commercieel, maar wel leuk denk ik.
    Groetjes
  2. Amber:
    18 augustus 2015
    Haha gek idee dat jullie nu weer Twana lodge zijn. Slapen jullie nu in t huis? Geniet maar weer lekker verder! X
  3. Herman en Helen.:
    18 augustus 2015
    Leuk om alle verhalen weer te lezen. Morgen sail leuk. Samen met Gerard. Moet alleen werken.
  4. Marianne:
    18 augustus 2015
    Wat weet je alles weer mooi te verwoorden. Leuk! Veel plezier verder!
    Liefs
    Marianne
  5. Ineke / willie:
    20 augustus 2015
    hallo Cor-Judith
    het leven in Afrika blijft gewoon een groot avontuur !
    wij moeten nog wel weer wennen aan dit kikkerlandje Nederland genaamd, maar genieten ook nog van de afgelopen reis die we met jullie gemaakt hebben, groet
  6. Tiny:
    23 augustus 2015
    Sail is afgelopen het leven hier is weer normaal, en jullie zijn weer thuisgekomen in twana lodge begrijp ik ik hoop dat jullie daar nog lekker kunnen genieten veel liefs Tiny