2015 - 03 (7) SIKKIM: Gangtok - Dalapchan - Namchi - Pelling - Yuksaom - Gangtok

20 maart 2015 - Gangtok, India

Zaterdag 14-3-2015:  Gangtok

ER IS ER EEN JARIG HOERA HOERA EN DAT KUN JE WEL ZIEN DAT IS ………………JUDITH.
Saskia en ik gaan vroeg naar M.C. Market om gebak te kopen, ik wil het verslag versturen en mijn mail checken. What’s App binnenhalen  i.v.m. Judith’s verjaardag. Als wij terug zijn is Judith gewekt met thee en een verjaardag roos. Als zij boven is en moeder komt binnen merkt zij meteen dat er een roos verdwenen is uit de vaas op tafel. Groot is de hilariteit!!  Vervolgens werd Judith nog toegezongen door Kessang en Ugen, zelfs een dansje hoorde erbij. Jammer dat Saskia en ik het gemist hebben. Het vertrek duurt allemaal wat langer dan gepland, daar beginnen wij al aardig aan te wennen. In afwachting van Saskia mogen wij de “geheime” kamer zien, deze is altijd op slot. De kamer is geheel ingericht als een boeddhistische tempel met alles erop en eraan. Kessang leidde ons rond, het was leuk te zien dat zij veel plezier had ons alles uit te leggen. Het leek wel een kind in een snoepwinkel. Opa kwam ook nog wat toelichten.
Wij hebben een privé taxi geregeld om met ons op pad te gaan. Uiteindelijk kunnen wij vertrekken om een uur of een. Het weer is niet helder en de zon laat het afweten. De temperatuur is daardoor wel heel aangenaam. Maar het uitzicht in de vallei en vergezichten is helaas wat minder. Jammer omdat het ongetwijfeld een stuk mooier is met zicht. Onze eerste doel is Ranka een Boeddhistische Monastery. Wij rijden langs een heel slechte weg, zand, keien en vaak over een half verdwenen wegdek door de landslides. Er wordt regelmatig gewerkt aan de berghellingen om dit tegen te gaan. Wij rijden er meer dan anderhalf uur over om de Monastery te bereiken. Hemelsbreed is het niet zo ver maar door de bergconstructies kost het veel tijd. Saskia heeft deze plekken ook nog niet bezocht. Het klooster is veel mooier dan die van Rumtek. Het is veel groter en de vorm van de gebouwen steken mooi af tegen de donker achtergrond van de wolken. Alles is heel goed geschilderd, en de kleuren zijn een lust voor het oog. Vele afbeeldingen zijn rondom de gebouwen geportretteerd. De monniken, er leven er hier bijna 600 zijn allemaal heel gelukkig lijkt wel. Men gaat heel goed met elkaar om en zijn vrolijk. Er wordt hard gewerkt met een shovel om het voetbalveld te egaliseren. Morgen schijnt er een match te zijn. Als wij vertrekken draai ik aan vele gebedsrollen maar geef de moed al snel op als er teveel blijken te zijn. Wij rijden gedeeltelijk dezelfde weg terug en slaan af naar de Banjhakri waterval. De waterval was niet zo spectaculair maar de aankleding op weg er naar toe was leuk. Er zijn allerlei trappen, uitzichttorens en doorkijkjes gecreëerd. Daarna nog doorgereden naar Tahsi Viewpoint. Vanaf dat punt hoog boven Gangtok is er bij goed weer zicht op de hoogste berg Khangchendzonga van Sikkim. Dat konden wij vandaag vergeten. Redelijk op tijd waren wij terug in ons gasthuis om te helpen met de voorbereidingen voor het feestmaal ter ere van Judith’s verjaardag. De ”Momos” worden gezamenlijk voorbereid in de keuken wat gepaard gaat met veel gegiechel en gelach. Ugen, Binnie, Kessang, Saskia en Judith waren gezellig gezamenlijk deeg aan het rollen en vullen met de heilige koe. De mooie lappen vlees, heel bijzonder hier in Buddha land, werden in kleine stukken gehakt. Toen wij uiteindelijk tegen half tien de eerste te eten krijgen blijkt hoe lekker deze dingen zijn. Het geheel is voorzien van allerlei kruiden en daarna gestoomd. Het wordt tijd om Judith haar cadeaus te geven, wij zijn allemaal in de keuken ook moeder en Tsewong zijn aanwezig. De gebakjes zijn voorzien van kaarsjes en Judith heeft wat moeite ze allemaal uit te blazen. Het is gezellig en de cadeaus worden uitgepakt. Van de familie krijgt zij een armband en een witte sjaal met acht Tibetaanse symbolen erop, die traditioneel gegeven wordt om mensen te eren. Wij danken de familie voor de fijne manier ons te ontvangen en gaan letterlijk en figuurlijk voldaan slapen.

Zondag 15-3-2015:  Gangtok – Rongli - Dalapchan

De wekker gaat al vroeg af. De jeep  zal ons oppikken om half zeven. Wij drinken nog thee in de keuken met moeder en Kessang. Er zijn zelfs nog Momos opgewarmd die er ook op de nuchtere maag goed in gaan. Binnie ( de assistent van Saskia ) wordt gebeld om te vertellen dat de jeep bijna voor de deur is, wij nemen afscheid en gaan naar de weg. Er  blijken al 8 passagiers in de jeep te zitten. Buiten de chauffeur is er normaal plaats voor 10 passagiers. Geen probleem op de achterste bank gaan zij met vijf personen en naast de chauffeur zitten er ook drie. Wij kunnen op de middelste bank met z’n vieren. Groot is de hilariteit als blijkt dat de derde persoon op de voorbank op een gegeven moment bijna de hele chauffeursstoel bezet en de chauffeur hangt er een beetje half overheen. De jeep is op weg naar Rongli, dit ligt in Oost Sikkim. Wij rijden bijna permanent omhoog, het zicht is een stuk beter dan gisteren. De weg is in het begin heel goed later wordt dat weer een stuk minder. Hier is men wel bezig de zijkant te egaliseren en een goot te maken om het water te kunnen afvoeren. De enkele huizen en kleine dorpjes langs de weg zijn allemaal mooi onderhouden. De bevolking is zeker welvarend hier. Overal zie je bij de huizen prachtig gekleurde bloemen. Als wij anderhalf uur onderweg zijn zien wij een rivierbedding beneden in de vallei. Deze is zo goed als droog maar gezien de breedte moet er in de natte tijd heel wat water doorstromen. Als wij Rongli binnenrijden zijn wij ook direct bij de taxistandplaats. Nadat Saskia en Binnie wat inkopen hebben gedaan rijden wij verder met een andere taxi naar Dalapchan. Ongelofelijk maar wij rijden nog verder omhoog de berg op. De weg is redelijk en de rijstvelden langs de weg liggen droog, moet off season zijn denk ik. Het is toch ook nog weer een half uurtje rijden naar boven. Wij stoppen bij een groepje huizen met ook diversen vee soorten. Er is ook een moestuin rondom de huizen waar al de biologische groenten voor eigen gebruik vanaf komt. Hier verblijft Saskia en Binnie de komende twee weken en mogelijk nog twee weken langer. Er is een zitkamer en een slaapkamer. Judith en ik mogen de komende nacht in de slaapkamer. Wij worden heel vriendelijk ontvangen. De lunch is klaar en wij kunnen meteen aan tafel. De boerin wordt geassisteerd door haar ongetrouwde dochter, haar man is overleden. Het ziet er allemaal knus uit en het eten rijst, groenten en vlees met een sausje smaakt weer heel lekker en gekruid. Wat opvalt zijn ook hier de verschillende gekleurde bloemen overal op het erf. s’ Middags hebben wij een wandeling gemaakt en zijn door diversen buurt bewoners uitgenodigd op de thee en zelfs ook een keer kregen wij bier met een lekkere snack erbij. Een andere dochter van de boerin, die getrouwd is en niet meer thuis woont, is een vriendin van Binnie. Er wonen allemaal familieleden bij elkaar. Als wij een stuk omhoog zijn gelopen komen wij bij een mooi licht blauw/turquoise gekleurd meer. Het was er rustig maar over twee weken is hier een groot festival waar ook de president acte de presence geeft. Saskia en Binnie hebben een persoonlijke uitnodiging voor dit festival. Terug relaxen wij wat in onze zitkamer tot dat het diner klaar is het is tegen zevenen. Wij eten speciaal nu van bronzen borden een eerbetoon aan hun gasten. Het is bijzonder om mee te maken hoe gastvrij iedereen is, je krijgt van alles aangeboden en het wordt niet geaccepteerd dat je ook maar iets doet of betaald. Judith en ik overnachten ook hier weer voor niets.

Maandag 16-3-2015:  Dalapchan – Rongli – Rangpo – Jorethang - Namchi

Als ik wakker wordt is het nog vroeg. Ik hoor buiten al wat mensen die al op zijn. Ik besluit er ook uit te gaan. Als ik achter het huis loop zie ik de veestapel. Er zijn wat geiten, kippen en drie koeien. De beesten krijgen een voor te eten en ik bekijk het melken van de koe. Er is veel werk rondom een boerenhoeve. De arme ongetrouwde dochter is al weer druk bezig met al deze werkzaamheden. Er is gebeld voor een taxi richting Rongli maar het blijft onduidelijk wanneer die komt. Wij zitten klaar vanaf half acht maar uiteindelijk worden wij opgepikt om over half tien. Wij nemen niet alleen afscheid van de bewoners van de boerderij maar ook van Saskia & Binnie. Wij hebben genoten van de paar dagen met Saskia en hebben al de mensen ontmoet die belangrijk zijn voor haar. Het  transport gaat allemaal in shared taxi’s de aansluitingen lopen soepel maar in Rangpo blijkt dat er geen jeep meer is vandaag naar Namchi.  Wij besluiten om via Jorethang door te reizen naar Namchi. Daarvoor moeten wij Sikkim eerst verlaten en zo’n 10 km verderop gaan wij bij Melli weer Sikkim in. Tegen drieën stappen wij uit in Namchi. Op advies kopen wij meteen plaatsen voor in de jeep morgenvroeg naar Geyzing op weg naar Pellling, vertrek 07.30 uur. Een hotel is snel gevonden en de kamer is redelijk groot het slapen zal hier wel lukken. Wij lopen wat rond en regelen een taxi om naar Sri Siddhesvara Dham ( Hindu tempels ) en Shirdi Sai Mandir ( Buddha Pagoda ) te reizen. Beide plekken zijn heel verschillend van elkaar. De Hindu tempels zijn stuk voor stuk heel apart, overal hangen er bellen voor de ingangen en die worden herhaaldelijk gebruikt door een ieder. De tempel ligt zo’n 5 km buiten de stad op een heuvel, er staat een 30 meter hoog standbeeld van de lord Shiva achterin het park. Vele architectonische interessante tempels maken het bezoek meer dan waard.  Wij hebben nog wat tijd over dus vragen wij de taxichauffeur ook door te rijden naar Shirdi Sai Mandir een Buddha Pagode die pas in 2010 is afgebouwd. Volgens de boeken is deze van buiten mooier dan van binnen. Ik ben het niet met de schrijver eens, binnen is ook heel apart. Er zijn verder geen andere toeristen. Namchi is een juiste beslissing geweest om te stoppen. Als dan bovendien ook nog het eten in het restaurant heel lekker smaakt kan de dag niet meer stuk.

Dinsdag 17-3-2015:  Namchi – Geyzing – Pelling

Zonder ontbijt op pad. Het is heel rustig op het plein voor ons hotel. Wij zijn om even voor zeven uur bij de taxi standplaats. De vertrektijd is half acht. Wij komen er hier achter dat wij niet naar Pelling rechtstreeks gaan maar naar Geyzing, vandaar moeten wij nog overstappen. Als de taxi leeg aankomt van huis is onze bagage snel op het dak vastgebonden. Dit is blijkt later ook wel nodig. Wij rijden eerst weer terug naar Jorethang om vandaar de rivier over te steken. Hier in de Himalaya zijn maar een beperkt aantal wegen. Wij rijden dan weer laag door de vallei vlak langs de rivier en vervolgens klimmen wij weer een paar honderd meter omhoog vanwaar de uitzichten prachtig zijn. Ook passeren wij kleine dorpen die er heel gezellig uitzien. Het leven is er duidelijk heel gemoedelijk er straalt een rustgevende sfeer vanuit. Helaas kunnen wij er niet even rondlopen. Het valt ons op dat de mensen steeds meer lijken op de Nepaleze bevolking, die iets grovere gezichten hebben. Overal zie je kinderen in hun steeds andere schooluniformen langs de weg lopen op weg naar school. Wij rijden vaak hele stukken over grind en fijn zand. Het grind is soms klein en vaak ook nog grotere brokken rots. Dit wordt van de berghellingen gehaald door groot materiaal en afgevoerd door grote vrachtwagens ter verwerking tot cement/asfalt. Het stof stuif overal door de lucht als er een andere auto ons passeert. De weg wordt slechter maar de rit interessanter. Dan weer rij je door een groot bebost gebied en vaak zie je ook de keurig aangelegde stukjes grond waar men van alles verbouwd. Verder is het veelal kale rotsen wat je ziet. Het is een van de mooiere ritten die wij vandaag afleggen hier in het westen van Sikkim. Als wij Geyzing binnen rijden, een gehucht van niets, kunnen wij vrijwel direct overstappen in een andere jeep. Het is maar 12 km verder bergopwaarts. Pelling is een van de plekken van waaruit men bergwandeling gaat maken. Het uitzicht op een bergkam met besneeuwde toppen is vanuit hier goed te zien. Het is helaas niet helemaal helder vandaag weliswaar is de hoogste top van Sikkim waarneembaar. Het is nog geen elf uur als wij gearriveerd zijn. Alle tijd dus om hier rustig aan de omgeving te gaan verkennen. Het blijkt al snel dat wij morgen geen shared jeep kunnen boeken naar Yuksam. Wij besluiten een eigen jeep te huren zodat wij ook onderweg kunnen stoppen bij mooie plekken. Nadat wij geluncht hebben spreken wij een Canadees stel in ons hotel. Wij vertellen van onze plannen en nodigen hun uit met ons mee te gaan met de jeep morgen. Daar hebben zij wel oren naar en gezamenlijk regelen wij de jeep, zowel voor morgen maar ook voor vanmiddag om naar de Pemayangtse Monastery te rijden zo´n 3 km buiten Pelling. Dit monniken klooster is van oudsher het klooster die de monniken leverden aan het koninklijk huis voor speciale gelegenheden. Het is zeker niet het mooiste klooster die wij inmiddels gezien hebben. Als wij terug op het dorpsplein van Pelling zijn halen wij de chauffeur over om ook naar de andere Sangachoeling Monastery te rijden aan de andere kant van Pelling. Toen wij de jeep regelde vertelde men ons dat wij dat moesten lopen vanwege de wegconditie. Dat bleek inderdaad te kloppen maar de jeep trok ons overal over de oneffenheden heen en dat was een stuk makkelijker dan lopen. Wat wij zeker niet gedaan zouden hebben op deze hoogte gaat het allemaal wat moeizamer. De weg ging ook nog eens steil de berghelling op. Helemaal bovenop lag het klooster een prachtige plek. Het is een van de oudste kloosters en is al gebouwd in 1642. Hier was het heel fijn om te zijn. Er komen bijna geen toeristen hier en dat is ook te merken. Wij kunnen ongestoord genieten van al de bezigheden van de monniken. Het gebouw is duidelijk heel oud de schilderingen op de wanden zijn bijna niet meer te zien. Op de derde verdieping zijn een heleboel oude voorwerpen te zien, zoals maskers en ook kleding die gebruikt zijn bij religieuze festiviteiten. De kleding was beschildert met fluorescerende strepen alsof er een geraamte rondloopt. Verder terug in Pelling heb ik wat rondgewandeld en gerelaxt, weer een mooie plek om van te genieten. Vroeg in bed morgen vroeg op.

Woensdag 18-3-2015:  Pelling - Yuksam

Al voordat de wekker gaat ben ik wakker. De ramen zijn beslagen van binnen maar wij hebben heerlijk geslapen onder ons dik dekbed met daarbovenop een mooie wollen deken. Als ik buiten kijk om kwart over vijf zie ik dat het langzaam lichter wordt. Ik besluit voor het open raam het verslag van gisteren te tikken. Uiteindelijk moet dit een spectaculair zicht worden op de besneeuwde bergtoppen bij de zonsopgang. Het is mooi maar helaas door bewolking niet bijzonder. Wij hadden gehoopt de rode gloed te zien. Het is nog steeds wel bijzonder om van te genieten.
Om negen uur checken wij uit en stappen in onze “eigen” jeep samen met Gordon & Sandra. Het is relaxt om met zoveel ruimte in de jeep te zitten. Yuksam is maar 36 km verwijdert van Pelling. Onderweg gaan wij bij verschillende plekken stoppen. De eerste stop is Darap Village hier wonen de oorspronkelijke bevolking van de Limboo Tribe in Sikkim. Het dorpje is niet bijzonder om te bezoeken maar is vooral een verplichte stop, omdat de weg geblokkeerd is vanwege de auto’s die wachten voor de benzinepomp. Om naar het Khechuperi Lake te gaan de tweede stop moeten wij een afslag nemen en zo’n 21 km bergopwaarts rijden. Het uitzicht vanaf daar is erg mooi, de omgeving voorzien van vele bomen en struiken en de weg is geasfalteerd. Het is duidelijk een toeristische plek, het staat er ook vol met jeeps. Echter wij zijn de enige blanke buitenlanders, de rest zijn Indiërs. Het is een heilige plek en een bedevaartsoord. Wij moeten herhaaldelijk met een stel Indiërs op de foto. Ik wordt omringt door vier mooie jonge dames, volgens mij was Gordon jaloers, maar hij zei dat ik nog goed in de smaak val bij het vrouwelijk geslacht. Zo’n 10 km voor Yuksam passeren wij de Khanchanzanga Watervallen en stoppen om er naar toe te lopen. Wij komen weer dezelfde mensen tegen. Het water komt van grote hoogte en is, ondanks het droge seizoen, nog voorzien van veel water. Wederom kom ik een stel tegen op honeymoon, Sikkim is duidelijk favoriet voor pas getrouwde stellen. Het is al na tweeën als wij Yuksam bereiken. De lucht is voorzien van donkere onweerswolken en het begint te regenen. Onze jeep rijdt op ons verzoek naar het Tahsi Gang Hotel. Gordon en Sandra vinden het te duur en gaan op zoek naar een goedkopere optie. Wij blijven hier en hebben een prachtige kamer met balkon incl. ontbijt voor 30 euro.
Het begint te onweren en het licht valt om de haverklap uit. Wij zitten lekker droog op ons balkon en/of kamer. Het eten is perfect in ons hotel. Negen uur naar bed lekker genieten van het warme dekbed, op deze hoogte wel nodig.

Donderdag 19-3-2015:  Yuksam

Om zeven uur was ik uitgeslapen, heb het lang vol gehouden, mede door het matras in het bed die de beste was voor een langere tijd!! Buiten was het uitzicht over de bergen helder en de besneeuwde bergtoppen zijn goed zichtbaar.
Sikkim is ontstaan omdat er drie lama’s vanuit Tibet zich vestigden in Yuksam. Yuksam werd daarom vanaf 1646 de hoofdstad van Sikkim. De bergen in West en Noord Sikkim zijn duidelijk hoger dan de rest van het land, Yuksam ligt op een hoogte van 1760 meter. Nu is Gangtok de hoofdstad geworden omdat die centraler ligt en makkelijker bereikbaar is.
Wij hebben eerst in het centrum onze taxi naar Gangtok geboekt voor morgen. Het centrum bestaat uit een straat met een tiental huizen, twee hotels en twee  restaurants, ons hotel ligt zo’n 300 meter verderop. Wij zijn van plan om vandaag naar het Dubdi Monastery te gaan, welke gesticht is door een van de drie Lama’s. Hij ligt zo’n twee honderd meter hoger tegen de berghelling, verscholen midden in een bosgebied. De enige optie om naar boven te gaan voor ons is om met een taxi te gaan. Wij doen er een klein half uur over om over een soort landpad rijdend boven te komen. Daarna moeten wij nog zo’n 300 meter over een pad tussen de bomen door redelijk steil omhoog tot aan de Monastery. Als wij boven zijn zien wij dat het klooster in de steigers staat. In 2009 hebben zij een aardbeving gehad hier van 6.1 waardoor er behoorlijk wat beschadigingen zijn ontstaan. De regering betaald het herstel. Wij spreken een onderwijzer die les geeft aan wat jonge monniken van 6 tot ongeveer 11 jaar. Dit zijn ook de enige aanwezige monniken, volwassen monniken komen alleen naar dit Monastery om te mediteren vanwege de rust. Wij gaan met de onderwijzer mee naar zijn school en krijgen wat toelichting en een rondleiding. Hij wordt betaald door de regering en de kinderen ( monniken ) krijgen gratis les. Daarna gaan wij wandelend terug naar Yuksam. Het uitzicht is fantastisch, de besneeuwde toppen zijn inmiddels al lang niet meer zichtbaar. Onderweg zien wij vele mensen actief bezig met allerlei bezigheden. Velen zijn druk bezig de rotsblokken met hamers in stukken te slaan tot fijn grind. Dit levert per zak van ongeveer 10 kilo 35 Rupee op. Anderen zijn manden aan het vlechten. Verderop  zien wij een oude baas met een hamer slaan op alle verbindingen van bamboe stokken, waardoor deze splijten. Vervolgens worden deze gespleten delen door iemand anders zorgvuldig van elkaar getrokken en opgehangen. De wind zorgt ervoor dat het droogt waardoor het zachter wordt. Het wordt gebruikt om omheiningen en huizen in elkaar te vlechten. De wandeling is heel afwisselend qua natuur. Wij zien een rododendron boom in bloei, fel donker rood gekleurd. Er wordt verder aan de weg gewerkt en ook zien wij mensen een huis afbouwen. Tegen tweeën zijn wij terug in het centrum en na de lunch gaan wij weer relaxen op onze kamer en balkon. Het blijft tenslotte vakantie.

Vrijdag 20-3-2015:  Yuksam – Gangtok

Ik heb de wekker weer om kwart over vijf gezet om de zon te zien opkomen over de besneeuwde toppen. Judith kan vanuit haar bed het bekijken omdat ik het gordijn en het raam heb geopend. Heel decadent moet ik haar drie maal wakker maken. De top is heel helder maar ook nu zie ik geen rode gloed helaas. Omdat ik bijna een uur het heb bekeken heb ik tijd gehad om een stel opties te ontdekken wat er allemaal mogelijk is met mijn camera van de smartphone.
Wij vertrekken pas vanmiddag om één uur met de taxi naar Gangtok dus hebben alle tijd. Terug naar bed en nog wat gelezen en laat ontbeten. Vlakbij ons hotel zijn nog wat bezienswaardigheden te zien.  Wij lopen eerst naar Coronation Throne, dit is de plek waar de drie lama’s officieel Sikkim hebben gesticht in 1641. Ook is de eerste koning van Sikkim hier gekroond. Aan de andere kant van ons hotel ligt Karthok Lake die ook een onderdeel van de historie is. Wij lopen wat rond verder samen met Gordon & Sandra die wij weer tegen zijn gekomen. Het dorpje is zo klein dat verschillende bewoners ons al herkennen.
De rit terug naar Gangtok duurt bijna vijf uur en is een rit van West naar Oost Sikkim. Wij moeten verschillende bergketens over en door. De wegen zijn doorgaans slecht maar wij hebben gelukkig een rustige chauffeur die geweldig rijdt over de smalle wegen langs de diepe afgronden. Wij hebben het onderste gedeelte van Sikkim nu redelijk doorkruist. Tegen zes uur zijn wij terug bij Saskia’s pleeggezin. Wij worden weer vriendelijk ontvangen en onze kamer is nog precies zoals wij deze hebben achtergelaten. Klaar voor een overnachting dus. Terwijl ik dit verslag tik, zit Judith breeduit te kletsen met Kessang terwijl zij het avondeten voorbereid. Ugen en Tsewong wandelen binnen en wij voelen ons weer thuis.

1. Anja:
    21 maart 2015
    Geweldige verhalen weer Cor, jullie zijn een goed voorbeeld voor als mijn kids groot zijn. Veel plezier nog. X Anja
  2. Max:
    21 maart 2015
    was weer een mooi verhaal jullie vermaken je duidelijk veel plezier de groeten van mij en Mat
  3. Netty:
    21 maart 2015
    Prachtig beeldend beschreven weer Cor. Ik geniet er elke weer van. Kijk er echt naar uit. Terwijl jullie daar zo genieten zijn wij al weer druk met alles rond de korfbalperikelen. Hoop dat je daar niet blijft want we hebben je nodig. Geef Judith een dikke kus van ons!
  4. Netty:
    21 maart 2015
    Trouwens , mijn aangetrouwde neef Frank de dominee is dit moment in west Nepal, in de buurt van Katmandu. Hij is daar met een vriend die daar in de buurt een missie heeft opgezet. Zij komen uit Menlo Park, California. Gaan jullie ook nog die kant op?
  5. Gerard:
    22 maart 2015
    Mooie verhaal weer, Cor je hebt het over een pleeggezin waar Saskia verblijft.Denk echter dat een vrouw van bijna 32, ja Cor zo oud is je dochter al, in een gastgezin woont.
    Wanneer zijn jullie weer in Holland?
    Gerard
  6. Tiny:
    25 maart 2015
    Dit was weer genieten Cor we reizen weer net als vroeger met je mee, was gister bij Ans ook zij geniet ervan evenals haar zoons. Veel plezier nog Tiny