2017 - 05 (1) ITALIË - THOUSANDS YEARS BACK IN HISTORY AND WELCOME IN THE HEADQUATERS OF THE POPE.

20 mei 2017 - Rome, Italië

Dag 1: Woensdag 17 mei 2017
Eindelijk is het ervan gekomen. Wij zijn geland in Rome. Dit is een wens van Judith voor al heel lang. Wij hebben gewacht tot dat de temperatuur is gedaald in Rome onder het niveau van Nederland. Negenentwintig graden ingeleverd voor tweeëntwintig. Wij lijken wel gek……

Bij aankomst op de luchthaven blijkt al snel dat Judith gelijk heeft. Zij waarschuwde mij dat de doorsnee Italiaan in de dienstverlenende sector op zijn minst niet aardig is. Ook moet ik nog afkicken van de levensstandaard die ik nog gewend ben vanuit Zuid Amerika. Wat een enorm verschil. Een taxi naar het centrum kost ruim vijftig euro. Nou dat betalen wij dus niet, wat nu? Lopen is de goedkoopste optie, maar dat is te ver en duurt te lang. Ondanks dat wij negen dagen hier zijn en daar tijd genoeg voor hebben, nemen wij toch maar de bus € 7 pp, Wat toch nog de helft van de trein is.
Wij rijden dan wel op de weg en hebben met files te maken maar dat geeft ons de gelegenheid om de stad wat beter te leren kennen. Een win win situatie dus. Na twee tussenstops arriveren wij bij het treinstation Termini. Ons hotel ligt op loopafstand hiervandaan. Het is een vrij centraal punt in de stad bijna op de scheiding van twee metrolijnen. Als wij het hotel in gaan zien wij vier verschillende namen op de gevel staan. Wat blijkt er bevinden zich dus ook vier hotels achter deze ingang. Achteraf heb ik begrepen is dit een normale gang van zaken hier in dit deel van de stad. Heb geen idee of dit nog iets te maken heeft met de historie van deze wijk. Nog niet zo heel lang geleden was dit deel van de stad nog slecht aangeschreven. Er waren veel taveernes, ambachtswerklui en prostitutie. Inmiddels is er veel veranderd en bloeit de wijk op mede door veel toerisme, cafés, restaurants en de gunstige ligging.
Aangekomen bij de receptie worden wij ontvangen door een heel vriendelijke jonge dame en ziet er nog goed uit ook.  Zij is heel behulpzaam en straalt enthousiasme uit. Zij komt samen met haar vriendje uit Venezuela. Hij werkt hier niet maar staat haar in alles goed bij. Dit is ook heel leuk om waar te nemen. Wij worden bedolven door info over de stad nog voordat wij de sleutel van de kamer hebben gekregen.
Wij hebben ons ontworsteld uit de omarming, met de belofte dat wij dagelijks ons portie info voor de dag komen consumeren. De kamer is oké niets bijzonders, wel een schoon en goed bed en een heerlijke douche (straal). Dat zijn de belangrijkste dingen toch.
Het werd tijd voor een lunch en als uitzondering even deze lunch beschrijven. Wij hebben gegeten in een van de metalen uitbouwtjes van een restaurant aan de rand van het trottoir. Deze vindt je hier op veel plekken in het centrum en doet gezellig aan. De auto’s en scooters staan er rond om heen gedrapeerd. Hier en daar een Smart dwars ertussen. Aangezien wij al om vier uur vanmorgen op waren en ik persoonlijk de laatste twee nachten maar vier uur heb geslapen waren wij al behoorlijk gaar. Een volle fles witte wijn tijdens het eten doet wonderen en geeft ook veel vermaak……..ha ha. Wij gaan op verkenningstour, allereerst naar het station Termini t om ons te oriënteren op de metro en bus verbindingen. Mede in verband met onze terugreis naar de luchthaven voor over ruim een week…..!!  Het is ons niet ontgaan dat er meerdere hop on and off bus maatschappijen zijn die rondrijden. Althans dat moest wel nadat de tiende persoon ons een nog beter aanbod deed, met een nog hogere reductie.
Wij gaan de eerste historische gebouwen van de stad bekijken. Even verderop is het plein Piazza della Repubblica dit is een groot rond plein. Het wordt gekenmerkt door een grote centrale fontein in het midden van een rotonde, die de Fontana delle Naiadi heet. Aan de overkant van het plein staan twee prachtige gebogen half ronden gebouwen die onderdeel waren van de cirkel van de oorspronkelijk Thermen van Diocletianus. Deze thermen waren de grootste thermen van heel Rome maar zijn inmiddels geheel verdwenen.  Wel is er een kerk teruggekomen op een deel van de restanten van de thermen. Bij de bouw van de Santa Maria degli Angeli e dei Martiri Kerk is gebruikt gemaakt van de aula, de basiliek en een deel van het zwembad. Er was een deel van de vloer afgezet om de ingekerfde patronen op de marmeren vloer te beschermen, heel mooi. Wees niet bang ik ga niet alles beschrijven van Rome!

Wij hebben begrepen dat er vele musea zijn, maar eigenlijk is het één openlucht museum hier. De ene na de andere ruïne zien wij. Half afgebroken cq ingestorte muren, mede door de nodige aardbevingen, geven je een beeld van vervlogen tijden. Wij moeten even wennen, maar raken snel in de mood en vergapen ons aan al dat moois. Het kan ook niet anders de Romeinen hebben rond het jaar nul zo veel bouwwerken aan gelegd waardoor er weinig ruimte overblijft voor “normale” bebouwing. Ruim duizend jaar later bleken er pauzen te regeren die de nodige duiten hadden te besteden en boven op de ruïnes  vaak weer opnieuw kathedralen, basilieken en de nodige andere vastgoed lieten bouwen.

Dag 2: - Donderdag 18 mei 2017
Ons ontbijt is inclusief en bestaat uit zoete croissants, croissants met allerlei gevarieerde crème vullingen, maar alles mier zoet. Gelukkig zijn er ook wat droge beschuiten, deze kunnen wij beleggen met jam. Het is dus raadzaam om wat kaas en/of worst te kopen willen wij onze nog aanwezige tanden sparen. Maar het smaakt ons wel, vooral de bloedsinaasappel en ananas sap.

Vandaag zullen wij wandeling 5 gaan volgen uit ons boek 100% Rome. Die begint achter het station Termini, waar onze eerste kerk Basilica di Santa Maria Maggiore op ons ligt te wachten. Voor wij binnen zijn moeten wij eerst gecontroleerd worden met een scanner. Dus toch nog even in de rij. Jammer dat het nodig is maar wij zullen hier aan moeten wennen en mee moeten leven. Binnen in die kerk viel ons het plafond op die was voorzien van gouden vierkanten platen. Volgens Ariana onze receptioniste een “must to see” een pareltje en zij heeft gelijk. Wordt meestal niet opgenoemd in de lijst van interessante dingen. De wandeling gaat hoofdzakelijk door de trendy wijk Monti. Deze wijk was lange tijd de meest vergeten wijk van Rome. Veel mensen laten deze wijk links liggen. Niet zo gek lijkt mij vanwege de vele archeologische hoogstandjes. De Romeinen noemen Monti het Soho van Rome. Met deze wandeling lopen wij door de kleine straatjes en pleintjes. Er zijn vele interessante kleine winkeltjes, leuke cafés, restaurants . Dit zorgt voor een hele gezellige lokale sfeer. Judith vindt hier hele lekker chocolade paradijzen.
Op een pittoresk pleintje de Piazza della Madonna dei Monti bevindt zich een fontein waar het  s‘avonds druk is met lokale hang jeugd. Hebben nog aardig wat gezien in de wijk Monti alvorens wij aan kwamen bij de Via dei Fori Imperiali. Dit is een grote bouwput met vele pilaren die de historie weergeven van de toentertijd aanwezige kolossale  gebouwen. Het grenst aan het grote centrale plein Piazza Venezia waar nog aanwezig is het reusachtige monument Complesso Vittoriano (ook wel Piasso Venezia genoemd). Dit monument zie je vanuit allerlei hoeken steeds weer opduiken. Omdat het zo hoog is door de enorme standbeelden, de gladiators te paard op de top van het gebouw. Mussolini hield hier vanaf het balkon zijn speeches. Door de aparte vorm en de enigszins kitscherige indruk heeft het de bijnaam gekregen van bruidstaart. Wij raken de weg kwijt en kunnen de wandeling niet meer volgen. Mogelijk verandert het hier constant omdat men steeds bezig is met restauratie van de historie. Wij zijn beland vlak achter het Kolosseum en rusten uit op een terras. Genoeg voor vandaag en slenteren via een achteraf weggetje door een park terug naar ons hotel.

Dag 3: - Vrijdag 19 mei 2017
Wij nemen de metro vanaf het station vlak achter ons hotel. Daarvoor moeten wij flink afdalen, gelukkig met een roltrap. Wat een diepte, aangezien Judith hoogtevrees heeft kijkt zij niet naar beneden. Wij nemen de metro naar station “Colosseo” waar wij gisteren waren geëindigd. Wandeling 6 begint daar ook,  maar eerst gaan wij het Kolosseum bekijken. Ariana heeft ons ingefluisterd kaartjes te kopen niet bij de officiële kiosk maar elders. Nou dat heeft ons rijen wachtende mensen en tijd gescheeld. Handig zo’n informante. De kaartjes zijn ook voor het Forum Romanum wat er vlak naast ligt en ook op haar advies doen wij dat eerst. Dit Forum Romanum  zijn de ruïnes van het oude centrum van Rome, waar het economische en maatschappelijke leven zich afspeelde en de belangrijkste beslissingen genomen werden. Het is een vrij groot gebied met enorm veel restanten van de kern van de oude stad Rome. Huizen, tempels, triomfbogen, basilieken en vijvers getuigen nog van de vele activiteiten die zich hier hebben afgespeeld. Politici, markthandelaren, priesters en de lokale bevolking deden hier hun dagelijkse dingen. Wij hebben zo’n twee uur hier doorgebracht en dan heb je een klein beetje het idee dat de beelden voor je in beweging komen….
Op naar het Kolosseum ook hier kunnen wij met reeds aangeschafte kaartjes langs de lange rijen lopen. Het is druk maar als wij binnen zijn valt het enorm mee. Het verdeeld zich snel over de twee galerijen. Wat een immens groot gebouw, aan een kant is nog goed te zien hoe de structuur was. Vele bogen zijn nog in tact. Het stadion had een capaciteit van 55.000 toeschouwers, die konden er de gevechten tussen gladiatoren en wilde dieren aanschouwen. De Romeinen hadden allemaal een vrij toegang met een vaste plaats, wel ingedeeld op rangen en standen. De bouw is afgerond in 79 AD.  Van bovenaf was nog goed zichtbaar dat onder de houten stadionvloer een en al vertrekken waren. Dit was o.a. voor opslag van de wapens, decorstukken, cellen voor gevangen, kooien voor de wilde dieren etc. Verder waren er liften om de decorstukken en beesten naar boven te brengen. Na een klein uur waren wij wel uitgekeken en verlieten het strijdtoneel.
Buiten pakte wij wandeling 6 weer op die bracht ons naar Circo Massimo. Dit was het atletiek terrein waar ook de wagenrennen hebben plaats gevonden. Het circus Maximus, zoals wij het noemen,  is bekend geworden door de film Ben Hur.  Wij hebben de baan aan een zijde geheel afgelopen en kregen  daardoor een goed idee van de enorme afmetingen van de oude baan.
De wandeling bracht ons naar een rozentuin, maar ondanks dat de tuin de volgende dag een internationale beoordeling ging krijgen, waren de meeste rozen al uitgebloeid. Iets verderop was een parkje met allemaal sinaasappelbomen met een prachtig zicht over de stad en de Sint Pieterskerk in de verte. Diezelfde kerk konden wij in een aangrenzend klooster ook door het sleutelgat waarnemen. Dit was wel heel apart, zeker als je de rij mensen bekeek, die netjes op hun beurt wachtte. Op weg terug naar de Metro werden wij aangesproken door een chauffeur die stopte met zijn auto. Hij vroeg de weg naar het ons bekende Termini station. Hij vertelde dat hij van de  “The America’s  Cup”  was. Dit is een wedstrijd van zeilboten.  Hij vroeg ons de weg en door wat uitleg van ons was hij heel blij met ons en bood ons beide een leren jas aan, nog in het plastic verpakt. Hij vroeg ons deze niet te verkopen omdat hij anders met zijn baas problemen kreeg. Het waren monsters en zagen er goed uit. Daarna kwam de aap uit de mouw en bleek waar hij op uit was. Goed waar het op neer kwam was dat hij niet kon betalen met zijn American Express card en geen cash geld had. De benzine indicator knipperde, of wij wat cash geld hadden voor hem. Nou ik vond de jassen wel een tientje waard en weg was hij. Ons achter latend met een zware zak vol met twee leren jassen!!!! De rest van de wandeling hebben wij niet gedaan, het was genoeg zo voor vandaag. Met de metro van het station Piramide terug naar de stal. Maar voordat wij instapte moest Judith een Milkshake en dat is gelukt…..

Dag 4: - Zaterdag 20 mei 2017
Het regent pijpenstelen als wij aan het ontbijt zitten. Nou dat wordt niets vandaag. De buienradar was verdeeld Ariana gaf aan elf uur maar haar vriendje maakte er twee uur van, dat werd het uiteindelijk.  Maar toch vertrokken rond 12.00 uur het regende al wat minder.
Op naar het station Piramide om wandeling 6 af te maken. De Piramide blijkt een graftombe te zijn op een begraafplaats voor “buitenlandse niet katholieken”. Wat heel bijzonder was in dit gelovige deel van de wereld. Er waren enorme grote graftombes te zien maar uiteraard was de piramide het hoogst en wel ongeveer veertig meter. Judith had gelezen dat er een graf was van John Keats, de Engelse dichter. Dus die moest worden opgezocht. Er bleek een verhaal aan vast te zitten, zagen wij op zijn graf. Daar stond op: Hier ligt begraven een jonge onbekende dichter, zonder naam. Omdat hij toen hij stierf een onbekende en zeer bescheiden persoon was en hij wilde geen aandacht. Maar een vriend van hem, die zelf 72 jaar is geworden, heeft hem het verhaal gegeven op zijn graf. Die ligt naast het graf van John Keats zelf. Keats was inmiddels als een beroemde dichter erkend.
Niet ver hier vandaan heeft Judith op een lokale markt geluncht. Zij was helemaal weg toen zij de aanbieding zag,  wijn met lekkere hapjes € 3. En ja hoor, daar zat Madam op een kruk, midden op de markt, wel met lotgenoten, te genieten met haar glas in haar hand. Nou zij heeft het verdiend na al die meters die wij inmiddels hebben afgelegd. Verder geen bijzondere dingen tot het einde van de wandeling 6.
Wij zijn de Tiber rivier overgestoken en hebben het laatste deel van de wandeling 4 opgepakt. Die gaat geheel door de wijk Trastevere. Dit is een van Rome’s oudste wijken. Hoewel er tegenwoordig meer gegoede buitenlanders wonen dan Romeinen zelf. Vooral  ’s avonds is het volgens zeggen een bruisende gebeuren met al die pubs en eethuisjes op schilderachtige pleinen en mooi verlichte kronkelstraatjes. Wij slenteren door de wirwar van steegjes en bekijken de authentieke winkels die hier verscholen liggen. Er is bv een winkel waar men stropdassen kan laten maken op bestelling. Er zijn honderden die in laden te bewonderen zijn. Het bekendste archeologische hoogtepunt is de Santa Maria kerk. Waarschijnlijk de oudste Maria kerk in Rome. Voor de kerk strekt zich een groot, druk plein uit, met terrassen en een fontein. Direct hierbij is de meeste activiteit als wij hier langs komen. Terrassen vol met toeristen en lokale bevolking die genieten van een drankje of een pasta. Wij reizen terug met de bus H, die ons netjes afzet bij Termini.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corry Kraan:
    Mooi verhaal weer.
    Maar ik vraag me wel af, waarom Judith alleen een glas drinkt op dat pleintje en waarom jij niet Cor.
    Verder heel veel plezier x
  2. Herman en Helen.:
    22 mei 2017
    Werkelijk een reis door de eeuwen, als je de foto's ziet. Heel veel plezier!!
  3. Netty:
    22 mei 2017
    Ok Rome komt ook op mijn nog tot do lijstje. Geweldig! Geniet nog maar lekker!
  4. Max:
    22 mei 2017
    Mooie stad he ik heb er ook van genoten toen ik er was een groot museum heerlijk nou geniet ze en.benieuwd wat de volgende aankoop.is trap er niet in
  5. Marianne:
    22 mei 2017
    Wat eenfijn verhaal weer. Ik zou ook graag een keer naar Rome willen, maar steeds uitgesteld, nu te laat. Wat voel je je nietig bij al deze enorme oudheden, hè! Dat gevoel had ik tenminste in Egypte bij al die bijzondere gebouwen, tempels, pyramides en graven. Geniet nog maar even lekker door, jullie maken er weer wat bijzonders van.
  6. Maartje:
    22 mei 2017
    Rome is prachtig he! Heel veel plezier!
  7. Marga:
    23 mei 2017
    Hahaha Judith aan de wijn met hapjes en jij stond erbij en keek ernaar? Rome is inderdaad een museum, ik vond het ook een prachtige stad maar pas op. Ik was met mijn zus, auto stopte ook vroeg de weg, weg handtas en zus op de grond, dus een halve dag op het politiebureau. Nog heel veel plezier maar wees allert.
  8. Ineke / willie:
    25 mei 2017
    leuk zo'n trip, maar zo vlak voor de bruiloft van Amber en Jeroen..... of zijn de voorbereidingen al in kannen en kruiken ?
  9. Tiny:
    25 mei 2017
    Ja ik ben het met jullie eens Rome is prachtig ik heb het geluk gehad ben er 2x geweest en zou er best nog een keer heen willen ook wij ( Bert Ard en ik ) zijn in een hotelletje bij Termini trein station geweest ik geloof dat dat in 2011 was toen ik 65 werd dat was de 1 ste keer hebben toen ook vreselijk veel gelopen en heerlijk gegeten in de wijk Trastevere vol met leuke bars en eet tentjes.Nu ik hoop dat jullie nog veel meer zien groetjes Tiny