2019 - 09 (3) ESTLAND - THE CAPITAL TALLINN.

25 september 2019 - Cesis, Letland

21 september 2019

Tallinn heeft een prachtige oude binnenstad die gemakkelijk met de voet bereikbaar is. Schuin aan de overkant van ons hotel lopen wij door de Virupoort, een van de voornaamste toegangspoorten, van de Oude Stad. De ommuurde stad heeft veel stadswallen en vele verdedigingstorens, voorzien van rode daken, die grotendeels nog intact zijn. Dit gedeelte van de Oude Stad is een architectonisch wonder met zijn verbazend mooie gezellige kleine straatjes. Het middeleeuwse hart van de Oude Stad is voor een groot stuk gerestaureerd en het bevindt zich in de benedenstad. In de bovenstad vind je o.a. overheidsgebouwen en mooie kerken maar dat laten wij voor wat het is. Wij lopen door de straat, genaamd Pikk jalg (betekend: Lange been), en zien gelijk de een na de andere mooie 15/16 eeuwse gildehuizen. Wij bezoeken het KGB museum. Blijkbaar is dit museum niet zo favoriet voor de grote massa, met een paar bezoekers worden wij geïnformeerd over het verschrikkelijke verleden. De informatie zal ik verder niet delen, wel moet mij wat anders van mijn hart. Wij spreken een jonge man vanuit Hong Kong in het museum. Hij blijkt 31 jaar oud te zijn en wij raken met hem in gesprek. Hij is heel vol van het protest in zijn stad. Hij wil wereldkundig maken wat er allemaal daar gebeurd. Politie is niet meer te vertrouwen, hebben geen nummers meer op hun mouwen. Volgens hem al aangevuld met Chinezen. Toen hij gewond was durfde hij niet naar het ziekenhuis. De regering van China maar ook van Hong Kong zijn niet meer te vertrouwen. Zijn ouders begrijpen hem niet, die vinden dat de protesten alleen maar de economie schaden. Morgen gaat hij weer terug na 2 weken hier, om verder te protesten en demonstreren. Wij begrijpen hem en hadden met hem te doen, raakte zelfs wat emotioneel van hem.
Wij vervolgen verder deze straat en komen dan uiteindelijk in de straten rondom het Stadhuisplein. Wij passeren de St. Catherine’s passage en betreden het Stadhuisplein. Er zijn hier een aantal kerken, winkels en restaurants vaak in mooie zijstraatjes. Veelal voorzien van mooie planten en bloemen met op de achtergrond vaak bijzondere bebouwing, prachtig om te fotograferen.  Het stadhuis, op het gelijknamige plein, is uit begin 15e eeuw. Er is een podium gemaakt op het plein en er volgen een paar optredens. In het voorbij lopen, tussen de terrassen door,  horen wij drie dames in klederdracht zingen. Helaas gaat het regelmatig nogal vals maar dat deert, lijkt wel niemand. Verder zijn er weer veel kraampjes met lokale lekkernijen, bier, honing en veel wollen producten. Ook hier doen wij weer een stadswandeling met gids. Er zijn meerdere opties en wij kiezen voor de tocht “Middeleeuwen”. Hij vertelt veel over die tijd , allerlei gewoonte en gebruiken en is zeer informatief. Specifieke gebouwen komen wat minder aan bod. Hij was heel leuk en het was verbazend interessant. Ik verbaas mij wel over het grote aantal toeristen hier, het is werkelijk een drukte van jewelste. Ik hoorde later dat op drukke dagen er 5 à 6 cruiseschepen kunnen aanmeren in de haven van Tallinn, dus dat verklaart een hoop. Nadat wij een borrel hebben gedronken ter ere van de verjaardag van Saskia in een kleine binnenplaats “Master’s Courtyard” gaan wij op zoek naar de kathedraal. De Alexander Nevski kathedraal is een indrukwekkende Russisch-orthodoxe kathedraal die trots staat te pronken bovenop de heuvel waarop hij is gebouwd.  De fraai gedecoreerde kathedraal is gebouwd eind 19de eeuw en recentelijk gerestaureerd en is inmiddels helemaal in de oude glorie hersteld. Ondanks dat de zon het heeft laten afweten en er alleen maar grijzen wolken aan de hemel staan, hebben wij geen last gehad van de regen. Geen paraplu en/of regenjack gebruikt en wij zijn niet nat geworden……
Wij hebben genoten van de stad en constateerden dat het een heel andere stad is dan Vilnius, beiden hebben hun eigen charme en zijn dus niet te vergelijken.

Mooi, de voorspelde zon is ook gearriveerd. Bij het verlaten van het hotel ziet de wereld er heel anders uit. Alvorens Tallinn te verlaten gaan wij eerst nog naar de wijk Kadriorg die beschouwd wordt als een van de mooiste gedeeltes van de stad. Het is maar 4 km verwijderd van ons hotel. De weg ter plaatse is afgezet voor verkeer en wij kunnen parkeren vlakbij en gaan lopend verder. De wijk Kadriorg is vooral interessant vanwege de aanwezigheid van het Kadriorg Paleis midden in een groot park wat meer lijkt op een dunbevolkt bos, volop met bomen, struiken, vijvers en bloemperken. De zon maakt de herfst kleuren nog mooier. Het is heerlijk om hier te wandelen. Wij komen ook vele lokale bewoners met kinderen tegen in het park, niet verwonderlijk er zijn voldoende speelattributen voor kinderen. Het paleis is nu een museum nadat het niet meer gebruikt wordt door de President. De binnentuin aan de achterkant is prachtig aangelegd, een genot voor het oog. Vele bloemen zijn nog in bloei. Direct aansluitend ligt het huidige “Presidentiële Paleis” en die is in dezelfde stijl gebouwd. Het paleis wordt verdedigd door maar twee bewapende bewakers. Het is het huidige werkpaleis van de President.
Wij verlaten Tallinn  via de wijk Kadriorg die vooral bekend staat naast het park met paleizen om zijn pittoreske straatjes en houten huizen & gebouwen uit de 19e en 20e eeuw. Op naar onze volgende bestemming het eiland Saaremaa, wat 130 km ten westen van de hoofdstad ligt. De ferry vaart vanuit Virtsu en wij komen op het juiste moment aan. Wij kunnen er zo oprijden en binnen 2 minuten varen wij al. Binnen 30 minuten arriveren wij op het idyllische eiland Saaremaa. Op naar de hoofdstad Kuressaare, daarvoor moeten wij nog bijna 90 km doorrijden. Wij overnachten in Georgi Spa Hotel een vrij nieuw hotel met veel lekkere  Spa faciliteiten.

Het weer is ons nog steeds goed gezind, daar staat het eiland Saaremaa ook bekend om dat hier de meeste zonneschijn is van heel Estland. Kuressaare is vanouds bekend als kuuroord en vanwege het kasteel van de Duitse Orde uit de 13e eeuw. Dit kasteel genaamd “Bishop Castle”, is gebouwd in de vorm van het Naarder slot, wij gaan uiteraard deze ook bekijken. Jammer genoeg kunnen wij niet naar binnen en lopen rond de slotgracht. Verder gaan wij vandaag op weg naar het zuidelijkste puntje naar de “Sörve” vuurtoren. Hier zien wij meerdere unieke knobbelzwanen zwemmen voor de kust. Vanwege het milde zeeklimaat en kalkrijke bodem is er hier een zeer rijke flora en fauna ontstaan. Elk jaar bezoeken honderdduizenden trekvogels waaronder veel beschermde soorten zoals die knobbelzwanen maar ook bv de brandganzen het eiland. Saaremaa is tevens het grootste eiland en dicht bebost maar verder ook heidevelden, weilanden en mooie stranden. Kenmerkend voor de begroeiing zijn de talrijke jeneverbesstruiken. Dit is een van de weinige coniferen, naast de grove den en de taxus. Saaremaa heeft zijn unieke karakter behouden vanwege de ligging en isolatie. In de verspreid liggende dorpen zijn nog vele houten huizen met stenen omheiningen, maar ook huizen met rieten daken. Wij zijn weer vroeg terug in ons hotel om te genieten van de Spa.

Wij houden een werkochtend i.v.m. de accommodaties voor onze safari naar Zuidelijk Afrika in januari as. De middag is al lang aangebroken voordat wij het hotel verlaten. Wij gaan weer terug met de ferry naar het vaste land. Maar niet voordat wij een opvallende geologische bezienswaardigheid hebben bezocht in het dorpje Kaali. Door een meteorietinslag zijn er acht kraters ontstaan, de grootste met een doorsnee van 110 meter. Het is niet geheel duidelijk, maar men vermoed dat deze is neergestort 5 tot 7 duizend jaar geleden. Deze krater is de grootste in Europa en gemakkelijk toegankelijk voor ons. Het is ongelofelijk te zien wat zo’n inslag te weeg brengt.
Wij zijn aangeland bij de noordkust van het eiland, hier zijn vele steile rotsen. De stranden rondom het eiland zijn overigens heel gevarieerd. Het eiland heeft een vaste verbinding met het naburige eiland Muhu, waarmee het één provincie vormt, van hier vertrekt de ferry. Pärnu is een plaats aan de kust waar in de zomer veel toeristen komen. Nu lijkt het wel heel rustig maar het is al 18.30 uur voordat wij bij ons hotel arriveren. Morgenochtend kijken wij wel verder in het centrum wat er te doen is.

Pärnu is zoals Zandvoort in de herfst, leeg en geen toeristen. Stelt niet zo veel voor nu. Wel een leuke winkelstraat en een haven met veel plezierbootjes. Ook nog enkele mooie kerken zoals de St. Catherine’s Church, een Russische Orthodoxe kerk.

1. Max:
    25 september 2019
    nou ik heb het gelezen hoor
  2. Gerard:
    25 september 2019
    Ik ook Max, zo dat staat er.
    Nee klinkt allemaal heel aanlokkelijk en mooie
  3. Elske:
    26 september 2019
    Ik ook Max, Gerard 😉 Heel leuk om een beetje een indruk te krijgen van Estland en de indruk is idd aanlokkelijk
    Goede reis weer verder of terug! Groet van Elske
  4. Herman en Helen.:
    27 september 2019
    Wat een prachtig en boeiend Historie in dit gedeelte van Europa. Toch heel anders dan Afrika?? Geniet nog met al dit moois, dank voor jullie beschrijving.
  5. Netty van Rossem:
    28 september 2019
    Je verhaal maakt me erg nieuwsgierig
    Misschien ooit nog eens een vakantie bestemming voor ons. Prachtige tuinen daar!