2015 – 09 (6) ZUID AFRIKA - PILANESBERG NATIONAL PARC

4 september 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Ter afsluiting van onze Zuid Afrika reis verblijven wij nog een dubbele overnachting in het Pilanesberg NP. Dit park ligt zo’n twee uur rijden van Pretoria en is nog niet zo gek oud. Het is ontstaan in 1979 door allerlei Farmland om te toveren in een overzichtelijk park. Al de boerderijen en overige herkenbare objecten zijn verwijderd en beesten zijn her en der verzameld en geïntroduceerd. Het grens aan Suncity, het Las Vegas van Zuid Afrika. De geluksfactor speelt ook in een NP  een grote rol, het blijft altijd een gok wat je zoal zal komen te zien.
Wij komen tegen schemering aan en hebben nog net tijd om bij het laatste daglicht onze tent op te zetten. Er waren helaas geen faciliteiten om ons diner klaar te maken. Met een plak krentenbrood en een kippenpasteitje hebben wij onze maag gevuld. Kwart voor negen kropen wij in onze slaapzak. De nacht vloog voorbij echter geen brullende leeuwen en of lachende hyena’s dit keer…..

Onze Divine voelt zich als een vis in het water op de stoffige verharde wegen. Dit park is goed toegankelijk met een personenauto. Ons geluk was aan onze zijde buiten de vele, ook hier White Rhino’s zagen wij tweemaal leeuwen. Nou ja met het blote oog toch wel wat moeilijk te onderscheiden. Toch vermaken wij ons uitstekend en zullen zeker het heerlijke vrije gevoel en de wind door het open raam gaan missen komende tijd. Het is een weelde om ontspannen rond te rijden op zoek naar…. Ja en daar gaat ook om toch enigszins gespannen hoop je toch steeds weer op dat bijzondere moment. Een “kill” van leeuwen, luipaard of cheeta’s.  Maar wij konden ons goed vermaken met een horde olifanten, waarbij drie mannetjes hun testosteron niet onder controle hadden. Hevig bakkeleien met elkaar, waar de voorpoten en de slurf flinke wapens waren, gingen zij er uiteindelijk vandoor. Maar ook de gracieus lopende giraffen en jonge neushoorns hebben onze tijd opgevreten. De mooie landschappen, het heerlijke weer, met een vel schijnende zon in een blauwe hemel kan je dag niet zo gauw stuk.

Jullie zullen even in de wachtstand gezet gaan worden, wat mijn verslagen betreft. De volgende reis moet nog worden gepland. De KLM weken zijn zo juist gestart. Wij zagen een spreuk “Happiness is not a destination but a way of life” en daar kunnen wij ons goed in vinden.

Groet Cor & Judith

1. Bert van der Pol:
    4 september 2015
    Hoi Cor, weer enorm genoten van je reisverslagen. Nog twee weken wachten en dan kan je weer een mooi reisverslag van onze reis in Madagaskar maken. Tot dan. Groetjes bert
  2. Gerard:
    4 september 2015
    Einde van jullie mooie reis, snik, volgens mij komt Judith weer naar huis en Cor gaat richting Madagaskar.
    Judith we zien elkaar.
    Gerard
  3. Dieneke:
    5 september 2015
    Hoi Cor en Judith, wat leuk dat jullie Pilanusberg hebben bezocht. Ik heb daar genoten toen ik in Kololo Game reserve was. Vanuit de Ranger cursus hebben we in Pilanusberg een nachtje geslapen in de huisjes. Toen veel olifanten en giraffen gezien. Ik vond het er prachtig!
    Goede reis Dieneke
  4. Tiny:
    Hoi Cor en Judith,
    Het zit erop hè maar ik ben overtuigd dat jullie hiervan extra genoten hebben Cor nog veel plezier in Madagascar en Judith welkom thuis van de week.
    Liefs Tiny
  5. Herman en Helen.:
    5 september 2015
    Ja ja weer mooi verhalen
    die wij moeten missen. Judith tot gauw hier en Cor veel sterkte.
  6. Max:
    6 september 2015
    Veel plezier in Madagascar en voorzichtig aan je hebt nu je verpleegster niet bij je dus pas goed op je bolletje voor judith welkom thuis groet uit N'zerekore Max & Mat.