2018 – 03 (8) COSTA RICA/PANAMA - AFRONDING VAN ONZE REIS.

28 maart 2018 - Panama City, Panama

Dominical / Uvita
Onze laatste stop in Costa Rica is Dominical. Het is een uur rijden vanuit Manuel Antonio. Playa Dominical is een klein relaxed dorp aan de kust. Een ideale plek voor surfers. Het strand is geen ideale stek aangezien de bovenkant van het strand behoorlijk rotsachtig is. Wij relaxen hier en genieten van het (te) warme zwembad met zicht op een partij bomen en palmen waar de vogels af en aan vliegen.
Wij besluiten ook een bezoek te brengen aan Playa Uvita, dit strand maakt deel uit van het Marino Ballena National Park. De beroemde 'Whales Tale' van Uvita biedt enkele koraalriffen. Wij zijn hier met laag water (eb) en kunnen met droge voeten de rotsachtige koraalriffen midden in het water bereiken. Het is een unieke belevenis om aan beide zijden van het droog gevallen stuk strand de golven te zien aanspoelen. Een fotogeniek geheel. Het is bloedheet en er is uiteraard geen stukje schaduw te bekennen. Ik ben inmiddels aardig gewend aan extreme zonnestralen maar omdat de UV gehalte erg hoog is moet ook ik mijn nek beschermen voor verbranding. Kom ook menig rood verbrande toerist tegen die waarschijnlijk vannacht geen oog dicht doet…..

San José

Dit is het verkeersknooppunt van Costa Rica. Waar alle bussen aankomen en vertrekken en de plek waar je vertrekt of aankomt met het vliegtuig. Om hier te komen moeten wij zo’n 200 km overbruggen naar het centrum van het land. De rit is zeer interessant, wij moeten menige meters klimmen over de bergtoppen tot wel ruim 3.400 meter hoogte. Maar de omgeving is prachtig.

Het centrum van San José, de hoofdstad van Costa Rica, is de nachtmerrie van elke stadsplanner. Het is chaotisch, lawaaierig en vervuild. Het verkeer verstopt in de smalle straatjes. De architectuur oogt weinig spannend. San José is al met al geen plek om als toerist lang te blijven. Wij blijven dan ook maar een nacht en vertrekken gelijk de volgende dag al naar Panama City voor onze vlucht terug naar Amsterdam.

San José kwam echter pas echt tot bloei toen de vraag naar koffie in de negentiende eeuw sterk toenam. Het klimaat van het tropische, maar hoog gelegen San José is ideaal voor het verbouwen van koffiebonen: een temperatuur die het hele jaar zo rond de 23 graden schommelt en verder met genoeg regen. Het was letterlijk de koffie-export die de stad deed verrijzen. Wij rijden met een taxi naar onze backpacker. Omdat op bijna elke kruising een stoplicht staat hebben wij genoeg tijd met de chauffeur te babbelen. Hij vertelt over zijn gezin en over zijn volle huis aan de rand van de stad. Hij heeft drie kinderen. De oudste zoon van 27 is afgestudeerd als computerdeskundige en werkt voor de regering . Hij woont nog thuis en ook zijn vriendin is bij hun ingetrokken. Zijn dochter van 25 studeert ook informatica, woont samen met haar vriendje ook nog thuis. Zijn dochter van 22 weet niet wat te studeren en heeft godzijdank nog geen verkering zegt hij glunderend. Er is nog een nakomertje van 10, een verder een schoonzus en twee katten en twee honden die onder het dak verblijven. Hij gaat met plezier naar zijn werk in de taxi van de bank

Het is maar zeventien kilometer naar het vliegveld en wij passeren meerdere koffieplantages. Op de luchthaven ontmoeten wij het Zwitserse stel weer van onze excursie in El Castillo en genieten gezamenlijk van de gratis koffie met vele soorten chocolade netjes in bakjes uitgestald om te proeven……..

Panama City
Wij hebben een auto gehuurd voor een dag om gemakkelijk naar ons hotel te rijden en ook  vervoer te hebben naar het Panama kanaal morgen. Panama heeft veel contrasten. De hoge wolkenkrabbers zijn enorm talrijk en vormen een kosmopolitische geheel. Het uitzicht vanuit ons JUNIOR SUITE is enorm. Het lijkt sterk op Kuala Lumpur - Maleisië. Morgen de terugvlucht met KLM naar Amsterdam. Hiermee eindigt onze reis door Midden Amerika.

1. Jan van Driel:
    28 maart 2018
    Maken Costa Rica en Panama een flinke aanslag op het vakantie budget in vergelijking met de andere landen?
    Behouden reis naar huis!
    Ik ga nog even door bij UV-index 11 en een busje zonnefactor 50.
    Met de te verwachten regen kan het zwempak komende dagen thuis ook weer aan.
    Het weer is overigens prima om de foto’s te bekijken en het meegemaakte nog eens de revue te laten passeren en bezinken.
    En dan wacht...........de belasting!
  2. Netty van Rossem:
    28 maart 2018
    Oh jee Cor, je gaat het weer druk krijgen voor 1 mei! Nog maar even genieten van jullie laatste dag.
    Goede reis terug naar huis! Jammer dat hier het weer tegenvalt, een vies miezerig regentje! Zal je net zien nu het veldseizoen weer gaat beginnen.
    Ik ga nog even jullie prachtige foto's bekijken. Tot gauw, Netty
  3. Marianne:
    28 maart 2018
    Hele goede reis terug. Welkom in het natte, sombere Nederland. Wanneer komt de lente hier? Bedankt voor al je mooie verhalen.
  4. Ria Herts:
    28 maart 2018
    Ha Cor en Judith, Ik heb weer genoten van jullie belevenissen. Ik was op een gegeven moment wel een beetje achter met lezen.........😥 Behouden thuiskomst en op naar Afrika in september!
  5. Max:
    28 maart 2018
    Nou het was weer een hele belevenis goede reis terug
  6. Amber:
    31 maart 2018
    Jullie zijn inmiddels alweer thuis, maar heb het nog even teruggelezen 😊 Super leuke reis hebben jullie gemaakt, trots op mn ouders die zo kunnen genieten van t leven! Dikke kus mij
  7. Tiny:
    2 april 2018
    Ik ben natuurlijk weer te laat jullie zijn al weer thuis heb ik begrepen ook van Bert.
    Het was een hele belevenis deze reis van jullie en ook ik heb ervan genoten.
    Welkom thuis en rust nu eerst maar even uit voordat je weer aan het vele werk gaat.
    Liefs Tiny.