2023 – 07 (4) BERGEN - OSLO.

13 juli 2023 - Oslo, Noorwegen

Wij zijn inmiddels alweer 2 á 3 dagen thuis maar willen jullie niet ons laatste deel van de reis laten missen.

Wij zijn heel tevreden met ons appartement. Het is weliswaar niet al te groot maar best comfortabel als je wat bijzonderheden accepteert. Het tweepersoonsbed is op de vide, die uitkijkt op de huiskamer met keukentje. Boven ons bed hebben wij ongeveer 50 cm ruimte tot het plafond. Dat betekend vanaf de steile trap gebukt op je knieën naar het bed en dan van achter naar voren plat op het bed in een tijgersluipgang om bij je kussen te komen. Verder een badkamer met een perfecte douche etc. en ook nog inclusief een klein balkonnetje. Grote voordelen auto vrij parkeren, supermarkt op 250 m waar tevens de bushalte is voor bus 19 die je in 15 minuten in hartje centrum brengt. En wat kost dat helemaal, 20 NOK pp is euro 1,75. Een super locatie die ook nog eens niet de hoofdprijs kost.
Wij hebben heerlijk geslapen en na ons eigen ontbijt, zoals gewoonlijk, gaan wij op pad richting de VVV uiteraard. Vlakbij de VVV is de vismarkt, één van de grootste openluchtmarkten van Noorwegen, direct gelegen aan de haven Vägen. Je kan er niet alleen verse vis kopen, maar ook groenten, fruit, bloemen en andere lokale producten. Bijzonder is de verkoop van stukken dwerg walvissen vlees. Dit is het toeristische centrum van Bergen met vele bezienswaardigheden en was oorspronkelijk de wijk van de Duitse Hanze. Oude en nieuwe bouwkunst vormen een fraai decor voor bedrijvigheid op straat en het laden en lossen van de schepen aan de kade. Er liggen ook hier weer meerdere cruiseschepen de een nog groter dan de andere. Scheepvaart en visserij hebben altijd de basis van rijkdom van Bergen gevormd.  Aan de zeer interessante handelskade in Bryggen zijn de tien fotogenieke gerestaureerde houten pakhuizen te zien, in verschillende kleuren. Deze zijn de enige overgebleven pakhuizen na de brand in 1955. Uiteraard nu vanwege de vele toeristen allemaal met allerlei restaurants en winkels voorzien met souvenirs en kleding. Judith is ook verknocht aan een prachtig vest van Marina wol. Het is duur maar het geld wel waard en je krijgt 25% terug op de luchthaven. Dat laatste maakte de opening om de koop door te laten gaan. Achter deze handels huizen het ware Bryggen is een kunstenaars- en restaurantwijk ontstaan. De gerestaureerde oude pakhuizen, na de grote branden in de 18de eeuw, zijn herbouwd in de oude Hanze stijl. Het is een lust om hier rond te lopen. Winkels lopen in elkaar over en je hebt vaak geen idee waar je uitkomt als je buiten komt. Hier wat trollen leesboekjes gekocht voor onze kleinkinderen. Aansluitend ligt nog op het laatste stukje van het schiereiland een mooi park. Maar interessanter vind ik de Bergenhus-burcht met zijn versterkte muren. Deze burcht aan het water is één van de oudste en best bewaarde kastelen. Het weer is de hele dag al wat regenachtig en daarom laten wij de kabelbaan naar Floyen op 425 meter hoogte met uitzicht over stad en omgeving met rust. De hoeveelheid regen neemt toe en wij houden het wel voor gezien en vertrekken terug naar ons appartement.

Onze tweede dag gaan wij bewust niet naar het toeristische deel van Bergen. Wij blijven ten zuiden van de haven Vägen. Wij belanden bij het Universiteit museum met rondom een mooie tuin. Er wordt hard gewerkt om het er mooi uit te laten zien. Een studente was druk aan het onkruid wieden. Ik vraag haar of zij het leuk vindt en groene vingers heeft, nee is haar antwoord maar het levert wel geld op in de vakantieperiode.  De Johannes kerk staat in de steigers maar van binnen wel interessant. Wat bijzonder is in de kerk is de houten structuur van het plafond, de preekstoel, plafonniere en het glas-in-lood vensters. Wij lopen door wat achteraf straatjes en vinden een paar mooie oude houten huizen. Strandgaten is een uitgebreide winkelstraat en loopt bijna tot het einde van het schiereiland Nordnes. Bijzonder schijnt hier te zijn het Aquarium van Bergen Akvanet. Het was best een aardig stukje naar boven lopen maar bracht ons naar een mooi uitzichtpunt op het uiteinde van het schiereiland.
Als wij terug lopen gaan wij boven langs en komen in een bijzonder deel gekenmerkt door traditionele houten huizen en de typische smalle straatjes, die de inwoners van Bergen 'smau' noemen. De lokale bevolking zijn erg trots op hun wijkje en zorgen goed voor hun straten en pleinen. Kasseien in mooie patronen, bloemen en smaakvolle kleuren op de huizen zorgen voor knusse hoekjes en gaatjes die er geweldig uitzien op mijn foto's. Veel straten en steegjes zijn afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het is soms moeilijk te beslissen welke kant op te gaan in het doolhof van straten. De ene 'smaus' is nog mooier dan de andere. Wat een prachtig stukje Bergen hier. Wij zijn overweldigend en gaan terug voor een rum cola met Franse kaas op ons terras.

Onze drie nachten Bergen zijn alweer voorbij. Een heerlijke stad mede doordat wij zo centraal onze overnachtingplek hadden. Omdat het zicht niet zo goed was zijn wij niet met de gondel naar het uitzichtpunt gegaan. Wat er ook nog bij kwam is dat Judith het niet zo heeft op gondels en dan verplicht met de voeten van de vloer moet. Dus vanmorgen besloten wij om dat nu voor het vertrek van Bergen met de auto te doen. Het adres van het uitzichtpunt op mijn Google Maps ingetikt en karren maar. Wij rijden een tunnel in en ongeveer halverwege de tunnel geeft hij aan dat wij er zijn. Helaas uitstappen is er hier niet bij, gevolg wij zien er van af. Wel jammer omdat nu het weer perfect is, zon alom en veel blauwe lucht. Bij aankomst in Bergen was onze benzinetank bijna leeg dus er moest getankt worden. Tijdens ons verblijf in Bergen en wij de auto dus niet gebruikt hebben is de prijs helaas 25% gestegen !!!
In overleg met de VVV in Bergen hebben wij een route uitgestippeld naar onze volgende verblijfplaats in Eidfjord. En wel via Rosendal, Sunndal en Odda. Dat betekend dat wij een stuk terug moeten over dezelfde weg de R7. Dat is geen straf omdat het een mooie goed begaanbare weg is. Wij verlaten de hoofdweg E16 al vrij snel en voegen in op de R7. Er zijn hier ten zuiden van Bergen veel eilanden de meesten voorzien van flinke bergen en verschillende met gletsjers. Dat betekend veel ferry’s en tunnels, bruggen gek genoeg bijna niet. Op onze kaart is het niet helemaal duidelijk waar je over kan steken en met welk stukje infrastructuur. Als wij bijna 1 uur hebben gereden komen wij er achter dat wij om naar Rosendal te gaan al eerder naar het zuiden hadden moeten gaan. Het is niet verstandig dit alsnog te doen, dus skippen wij het tweede item vandaag, geen Rosendal. Bij Norheimsund verlaten wij de R7 en rijden naar de ferry bij Torvikbygd / Jondalie over de Hardangerfjorden vaart. Wij hebben geluk de ferry komt er net aan, dus bijna geen wachttijd. Op de ferry lunchen wij, de hoedenplank gebruiken wij als tafel. Gelukkig genoeg tijd om onze koffie op te drinken. Het eiland Hardanger doorkruizen wij met twee tunnels een van 10 km en de ander van 11 km. Tussen deze twee tunnels in komen wij bij Sunndal, dit is een klein dorpje van niet veel huizen. Maar belangrijk voor de gletsjer “Bondhusvatnet” die bijna met zijn voet het dorpje raakt. Zoals gezegd hebben wij een prachtige warme dag met veel zon en dus ook veel mooie opties om te fotograferen. De ene plek nog mooie dan de andere. Je denkt een weg is een weg en een fjord is een fjord maar zo simpel is het gelukkig niet. Het zicht is steeds anders en interessant. Het blijkt ook als ik terug kijk op mijn foto’s al zeg ik het zelf velen, zijn best mooi. De tweede tunnel hebben wij ook gehad en daarna komen wij aan in Odda. Het is zaterdag middag en zodoende weinig te beleven in de winkelstraten . Het haventje ligt vol met boten groot en klein, met en zonder zeil. Doet wel gezellig aan. Wij rijden nu door een kersentuin lijkt wel. Overal groeien er kersen en worden langs de weg aangeboden. Ook wij stoppen proeven en kopen, wat een heerlijke vruchten. Deze smelten op je tong en een heerlijke smaak. De geraadpleegde dame in de plaatselijke VVV in Odda geeft ons twee tips voor onderweg naar Eidfjord. In het plaatsje Loftus, wat een schattig klein gehucht is van een tiental huizen en een restaurant. Voor deze laatste is het de moeite waard volgens haar om te stoppen. Maar uit eten doen wij bijna niet en wij hebben net inkopen gedaan voor vanavond. Als wij de binnenplaats op lopen zijn wij al meteen bijna verkocht. Na de menukaart te hebben bekeken zijn wij helemaal om. Wij gaan eten en het is een groot succes. De entourage is zeer sfeervol en het eten heerlijk. Een Thaise dame is de kok en de prijzen zijn ook bijna net als in Thailand nou ja geen Noorse prijzen, dus wat wil je nog meer. Gevolg voor de tweede tip, een wandeling is geen tijd meer. Wij vervolgen onze route op de R13 en komen door wat kleine tunnels. Weldra enkele km verder rijden wij weer door een tunnel en kijk daar hebben wij een nieuw fenomeen. Onder de grond komen wij op een mooi verlichte rotonde, heel bijzonder en nemen de eerste afslag richting Oslo. Als wij vrij snel daarna bij onze overnachtingsplek Eidfjord aankomen zijn wij weer blij verrast. Een prachtig houten gebouw met een gevel vol tierelantijnen, doet dienst als hotel en als restaurant. Dit gebouw is verder omgeven met 6 mooi uitziende hytten, nummer twee is voor ons. De slaapzakken kunnen wij weer gebruiken. Morgen ochtend hebben wij binnen het gebouw ons ontbijt geboekt, wij zijn benieuwd.

Het is zondagochtend dus hebben wij uitgeslapen. Om te ontbijten op naar het hotel. Wat een uitgebreide sortering en wat een weelde qua inrichting. Ga niet in details wat het buffet te bieden heeft maar vermeld mag wel worden dat de man in de keuken heel vriendelijk, geduldig en doeltreffend te werk gaat. Wij gaan nog even relaxen bij onze cabine omdat de VVV pas open gaat om elf uur. Bij vertrek praten wij wat uitvoeriger met de kok en de beheerder blijkt nu, iedereen is immers vertrokken. Hij laat ook wat kamers zien, de een nog mooier dan de andere. Op de overloop hangt een schitterende plafonnière, volgens hem afkomstig van Kadaffi. Zelf runt hij deze zaak samen met twee zoons en hun vrouwen. De eigenaar is in Denemarken en komt eens in de vier maanden eens langs volgens hem. Pluim voor hem hoe hij het doet.
Op naar het dorpje Eidfjord dat is zo’n 8 km terug op de E7.  Gisterenmiddag toen wij passeerden was het rustig maar nu overal bezoekers. Kon ook niet anders een knots van een cruiseschip ligt in de haven en past lijkt wel precies over dwars in het Simadalsfjord. Wij zijn op zoek naar de VVV. Want overal waar wij arriveren gaan wij kijken wat er te doen is en wat wij daarvan interessant vinden en kunnen doen. Eigenlijk weten wij van te voren (bijna) niets! Bussen rijden af en aan om de meute van het schip te amuseren en de kas te spekken. Wij worden bijna omver gereden door een toeristentreintje die  een kleine tien minuten door het dorpje tuft. Het brood wat wij kopen is weer bijna tweemaal zo duur. Verder hebben wij geen last van ze….. Wij wandelen zelf ook wat rond en zijn vrij snel tevreden om te vertrekken. Wij rijden naar het “Eagle Nest” dit is de naam van een oude niet meer werkende boerderij hoog op de berghelling. Wij moeten eerst zo’n 6 km vanuit het centrum een andere vallei in rijden naar de Sima Power Plant. Daar vlakbij is de weg naar boven om op de 530 meter hoogte zicht te hebben op het fjord beneden. De weg is te smal om dubbel verkeer te hebben. Verkeer naar “Kjeasen” boven mogen op het hele uur rijden en de auto’s van boven op elk half uur. Dat werkt goed. De 5,5 km naar boven gaat voor de helft door een tunnel die slecht verlicht is! Wij vroegen de dame in de VVV wat daar te doen is, zij antwoord het is gewoon mooi. Nou daar heeft zij gelijk in het is inderdaad een mooi zicht op de bergen rondom en beneden in de vallei met een deel van het dorpje Eidfjord. Weliswaar voorzien van het cruiseschip.
Als wij beneden arriveren gaan wij verder op de E7 en passeren “ons” hotel met hytten. Het is inmiddels dik lunch tijd, dus stoppen wij bij onze cabine 2 om te lunchen. Er waren nog geen nieuwe bewoners dus was deze nog van ons….. Nog even toestemming gevraagd en dat was oké. De dag schuift langzaam verder dus voldaan gaan wij er weer vandoor. Zo’n 30 km verder langs de weg slaan wij linksaf naar boven naar het Fossli Hotel . Daar zijn uitkijk platvormen gemaakt vanwaar je zicht hebt op de Voringsfossen (Watervallen) een van de meest bezichtigde toeristen attracties van Noorwegen. Volgens de VVV in Eidfjord !!! Het is inderdaad wel een heel mooie en fotowaardig. Het is over drieën en wij moeten nog anderhalf uur naar onze volgens overnachtingsplek. Het adres op Google Maps wordt uiteindelijk wel gevonden maar was moeilijk. Zelf hebben wij het niet meer paraat wat wij precies geboekt hebben. De E7 blijft een genot om te rijden wij gaan hoog door de bergen op een soort plateau voor meer dan 15 km. Overal Gletsjer meren en veel besneeuwde toppen. Ook hier meerdere malen stil gestaan. Als wij Geilo zijn gepasseerd moeten wij nog ongeveer 40 km verder naar onze plek in een skigebied. 10 km gaan nog over de E7 en daarna slaan wij af en beginnen vrijwel direct steil omhoog te gaan. Dit is een smalle weg waarbij bijna constant een haarspeldbocht moet worden verslonden. Het zicht op de vallei die wij net verlaten hebben wordt steeds indrukwekkender. Wij zijn in 10 minuten zo’n 600 meter gestegen. Het asfalt gaat over in grind en wij moeten nog bijna 20 km. Waar gaan wij naar toe??? Hebben wij weer een “Peer Gynt”  weg ontdekt? Gelukkig worden wij gevolgd door een in het begin rode auto maar al snel verkleurd deze vanwege het opstuivende grindstof die wij opwekken. Het geeft wel een soort veilig gevoel, wij rijden niet alleen een berg op naar niemandsland. Helaas hij gaat rechtsaf en wij zijn weer alléén. De omgeving is onherbergzaam  maar gaat gelukkig niet meer verder omhoog. Een soort plateau hebben wij bereikt. Google Maps begeleid ons nog steeds vrolijk met haar geruststellende stem. Er is een Gletsjer meer met een persoon met een bootje. Mooi er zijn andere mensen!! Wij dalen weer af en verlaten het ski gebied. Het wordt ook langzaam wat groener allemaal. Wij komen bij een gesloten slagboom, die wonderwel vanzelf open gaat. Wij zijn gearriveerd bij een hotel in Valt / Al. Wij worden verwacht en zijn de enige gasten. Koken kunnen wij niet zelf dus nemen wij maar halfboard. Het diner was lekker en de omgeving prachtig. Nana Happy, Opa Happy……

Uitchecken doen wij na het ontbijt al vroeg. Wij moeten de auto vandaag inleveren op de luchthaven van Oslo. En wel al vanmiddag om pakweg drie uur. Het weinige wat wij vannacht nodig hadden zit al weer in de auto. Wij rollen de slaapzakken op omdat wij in Oslo eerst naar ons appartement rijden om onze bagage en etenswaren af te droppen. Het is nog even ruim 200 km naar het centrum van Oslo. Als wij vertrekken rijden wij na 1,5 km al weer op het asfalt. Wij waren dus niet zo gek ver van de bewoonde wereld… Het weer is omgeslagen en de zon zien wij sporadisch. Het heeft zelfs geregend vannacht. De weg terug naar Oslo gaat over tolwegen en dus wat breder en wij rijden goed door. Het uitzicht is nog steeds interessant maar wordt wat, minder bijzonder, geen fjorden &, meren etc. meer. Wij verblijven in Oslo weer in een studenten campus een gebouw van 10 verdiepingen. Wij kunnen gelukkig al inchecken, het appartement is klaar en dus kunnen wij de auto helemaal leeg halen. De flat is ruim en voorzien van een keuken incl. koelkast. De luchthaven is nog ruim 40 km ten noorden van Oslo. Het was even zoeken maar wij hebben onze VW polo heerlijk thuis gebracht. Wij hebben genoten van al zijn kwaliteiten. De elektronica gaat steeds meer automatische dingen overnemen. Bij gebruik van de cruise controle bv, dat is voor mij bijna de gehele tijd, als de auto voor je langzamer gaat rijden dan remt onze auto vanzelf ook af.  Wij hebben in totaal 2.822 km gereden. Van de luchthaven nemen wij de trein terug naar het centraal station OSLO  S. Wij doen er maar 18 minuten over om de 45 km te overbruggen en stoppen maar bij één ander station. Wij rijden door weer een groene waas. Landerijen vol met groene veelzijdige vegetatie,  grasvlakten duidelijk goed voorzien van voldoende regenwater en loofbomen en struiken in hun beste tijd van hun bestaan. Direct in het centrum van Oslo is het gelijk druk en de eerste indruk is zeer positief. Ik denk dat wij de laatste twee en halve dag ons hier wel zullen vermaken. Na weer een bezoek aan de VVV nemen wij tram 12 naar ons appartement. Wij willen net als in Bergen betalen bij de conducteur/chauffeur maar dat kan hier niet. Helaas dan maar zonder te betalen. Het zijn maar 3 haltes. Wij zijn klaar voor Oslo.

Wij blijven hier 3 nachten en hebben dus 2,5 dag de tijd om Oslo te verkennen. Het gebouw waar wij in verblijven zit vol met studenten normaal. Velen zijn nu op zomerreces en zodoende wordt een gedeelte verhuurd aan toeristen. Het werkt hier zeer efficiënt, 4 liften, 24uurs receptie, incl. handdoeken, bedlinnen en een afwasdruiprek vol met potten, pannen, bestek etc. Beneden bij de receptie is een directe doorgang naar de naastgelegen “Joker” supermarkt.
Wij hebben goed geslapen, het weer is nog steeds zonnig, dus tijd dat wij op pad gaan. Wij hebben twee stadswandelingen gescoord. De eerste is de officiële die volledig is voor het City Center, hier zijn veel mooie gebouwen, op relatief korte afstand te belopen. De tweede is van onze wijk Grünnerlokka, deze wijk grenst direct aan het City Center en is vanaf ons appartement ook binnen een half uur te belopen naar het Centraal Station. Wij besluiten om onderweg lopend naar het Centraal Station een deel van de tweede “Self Guided” Tour te bekijken.
Wij passeren het Birkelunden parkje deze plek zullen wij iedere keer gebruiken, tijdens ons verblijf hier, als start van onze wandelingen. Het is een vierkant parkje met een ronde muziekstand waar op verschillende tijden muziek in de open lucht wordt gegeven. Verder een vijvertje en een aardig fotogeniek kerkje zichtbaar door de bomen rondom. Al snel komen wij tot de conclusie dat dit niet het mooiste deel van Oslo is. Overal graffiti op de minder onderhouden huizen. Aanplakbiljetten hangen overal half afgescheurd op daarvoor bestemde borden. Veel straatvuil, sigarettenpeuken en de nodige zwervers en daklozen. Maar het blijkt al vrij snel dat dit maar voor een klein deel geldt van ons eigen district Grünnerlokka, wij zien ook veel mooie dingen hier. Als wij toevallig door een mooi parkje lopen langs een snel stromend riviertje komen wij bij een smal pad die de helling opgaat. Het is een straatje genaamd Telthusbakken en even verderop Damstredet, met oude huizen van hout, goed onderhouden en omgeven door de nodige bloemen en planten. Een sfeervol kleurig geheel niet door hordes toeristen bezocht. Wij beland in het City Center en laten de rest van die wandeling voor morgen. De officiële wandeling start vanaf het Centraal Station. Als wij dit gebouw nog even ingaan zitten wij op een bankje te overleggen wat eerst!! Wij zijn eruit eerst gaan wij naar het Norwegian Opera house. Judith is nog even afgeleid door wat winkeltjes voorzien van allerlei kruiden,  sauzen, oliën etc. Ik moet bekennen dat het er goed uitziet. Wij zijn al gauw bijna een half uur weg als ik ontdek dat ik mijn telefoon heb laten liggen op de bank. Ik weet niet hoe snel ik terug was daar maar uiteraard ligt er niets meer. Ik vraag rondom maar niemand heeft iets gezien of gemerkt. Ik bedenk mij dat de VVV hier vlakbij zit en ga daar vragen. En ja hoor is gelukkig gevonden en daar afgegeven!! Wat een mazzel. Op naar het Opera House dit is een van de meest bijzondere moderne gebouwen van Oslo en geopend in 2008. Het dak symboliseert de natuur van Noorwegen. Het loopt redelijk steil naar boven en het lijkt op een gletsjer die opkomt vanuit het water. Vanaf de dakrand hebben wij een mooi overzicht over de stad en het fjord, met cruiseschip…. Als wij ook naar binnen gaan blijkt de architectuur ook van binnen zeer uniek en geslaagd. Heel aparte ronde cirkels van blank hout. Op naar de “Karl Johann” straat, deze straat ligt precies in het verlengde van het Centraal Station. Toen wij gisteren voor de eerste keer naar buiten kwamen zagen wij de mensenmassa rechtvoor ons. De straat loopt geleidelijk omhoog en zodoende zag je de massa des te beter. Deze straat herbergt vele pareltjes van Oslo. Allereerst de Oslo Kathedraal uit 1697, wij gaan naar binnen en genieten van de mooie Barok interieur. Vervolgens lopen wij verder en passeren het Parlement gebouw uit 1866, de ingang is voorzien van twee leeuwen (Rutte en Kaag grapje). Tegenover het Parlement Gebouw is het Nationale Theater en daar tussen is ligt een mooi park voorzien van een vijver met een fontein. Al deze gebouwen bekijken wij van buiten behalve de kathedraal. Het is hier een gezellig drukte, veel toeristen, straatmuzikanten, portret tekenaars etc. Er zijn hier verder goed onderhouden architectonisch mooi gevarieerde gebouwen. Waarin onder andere winkels met de grote namen als Chanel, Dior, Louis Vuitton, Zara en Gucci en vele juwelierswinkels zijn gevestigd. Bankgebouwen van weleer, waar de rijkdom vanaf straalt. Als wij het Oude Universiteit gebouw passeren komen wij aan het einde van de Karl Johann straat aan bij het Koninklijk Paleis. Wij lopen nog wat door de paleistuinen maar houden het voor gezien voor vandaag.

Wij hebben maar een paar plannen voor vandaag. Waarvan minimaal twee officiële gebouwen om van binnen te bekijken. Een daarvan is het Stadhuis, van buiten absoluut niet aantrekkelijk maar van binnen daarentegen zeer de moeite waard. Overal mooie grote oude wandtekeningen van allerlei facetten van het dagelijks leven van weleer. In de grote hal beneden worden de nobelprijzen uitgedeeld. Verder het nieuwe gebouw waar de bibliotheek is gevestigd. Op aanraden van andere toeristen mochten wij die niet overslaan. Gelukkig maar elke verdieping was een openbaring wat je kan maken van zo’n algemeen herkenbaar gebouw als een bibliotheek. De gekste dingen worden er georganiseerd tussen de stellingen met te lenen boeken. Wij slenterden nog wat door het City Center. Wij lopen in en rondom het oude 13de -eeuwse fort Akershus. Er is hier o.a. een groot winkelcentrum in gebouwd en voorzien van mooie waterpartijen. Wij hebben gelukkig weinig last van de regen die allengs toch steeds harder naar beneden komt.  Wij willen de rest van de dag afsluiten in ons eigen deel Grünnerlokka. Wij komen langs twee hallen waar gegeten kan worden zijnde de “Mathallen food hal”, dit was een oude industriële fabriekshal die prachtig is verbouwd. Er zijn verschillende kraampjes en winkeltjes die hoge kwaliteit producten verkopen. De andere is “Oslo Street Food” in een oud zwembad. Hier is een heerlijk sfeer gecreëerd met de mooiste wand schilderingen. Wij mogen er even binnen terwijl het nog gesloten is maar ondanks dat het leeg is kan je al goed inschatten hoe gezellig het moet zijn als er veel bezoekers vertoeven.

Onze laatste ochtend maken wij een wandeling langs het riviertje de Akerselva die dwars door Oslo stroomt en ook onze wijk aandoet. Er zijn overal wandel/fietspaden, die voorzien zijn van mooie groene planten en bomen. Soms is het hoogteverschil van de paden best wel steil. Wij lopen langs verschillende watervallen met snel stromend water en voormalige fabrieken en graansilo's. Velen zijn omgebouwd tot studentenhuisvesting, even als de onze. Het pad slingert tussen de bosschages en volgt het grillige riviertje. Wij lopen over oude bruggetjes passeren de nodigen eethuisjes en parkjes waar je gewoon het dagelijks leven aan je voorbij ziet trekken. Op verschillende plekken zijn leuke winkeltjes. Een genot om hier te zijn en wat een verschil met de drukke best wel mooie straten in het City Centrum vol met 90% toeristen.

Wij sluiten Oslo en onze reis in Noorwegen hiermee af en vertrekken richting luchthaven. Noorwegen een openbaring voor mij en een prachtig land met zeer vriendelijke, geduldige mensen laten wij achter.

1. Jan en Marion:
    17 juli 2023
    Weer een mooie reis om op terug te kijken
  2. Jan van Driel:
    18 juli 2023
    2822 Kilometer in een naamloos voertuig! Vanwaar de afwijkende gewoonte deze reis?
    Navigeren aan de hand van een kaart blijkt toch vaker problematisch. De ene keer heet de “problem area” Langkawi de andere keer Rosendal!
  3. Ineke / willie:
    24 juli 2023
    een mooie reis, cor - judith.
    zo zie je maar, de andere kant van deze aardbol is ook zeer de moeite waard.
    groet, ineke